Groei: 783 %
Wie: Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers
Wat: sms-diensten
Omzet: 41 miljoen euro
Jaren achtereen de Fast50 halen, is een topprestatie, en CM Groep uit Breda houdt dat als geen ander vol. De prijs voor Sustainable Grower heeft het al op zak, terwijl het de wet van de zwaartekracht lijkt te trotseren: veteranen glijden in de regel steeds verder af in de lijst, omdat duizenden procenten groei nu eenmaal niet eeuwig zijn vol te houden. Ondanks hun omzet van 41 miljoen euro staan Gilbert Gooijers en Jeroen van Glabbeek ook na zeven jaar nog steeds middenin de lijst, en dat maakt ze toch kampioenen. Inmiddels versturen ze zeventig procent van alle zakelijke sms'jes in de Benelux.
In hun eigen vakgebied, sms-diensten, zijn ze veteranen. Al in 1999 waren de toenmalige TU-studenten met Club Message een van de pioniers in het massaal versturen van sms’jes. Klinkt ouderwets, maar het is nog steeds goede business waarvoor telkens nieuwe toepassingen komen. Denk aan stemmen bij televisieshows, denk aan beursalerts, denk aan parkeren. "Sms wordt steeds meer ingezet om wachtwoorden te versturen, maar ook om direct te communiceren naar grote groepen, zoals bijvoorbeeld SMS-alert van de Politie," zegt Van Glabbeek.
En de techniek evolueert ook nog steeds. Zo heeft CM afgelopen jaar een nieuwe mobiele bestel- en betaalmethode op de markt gebracht: MicroIncasso. Met MicroIncasso kunnen klanten van Essent, Videoland en de Telegraaf bijvoorbeeld hun elektrische auto opladen, een film bekijken of krant bestellen met hun mobiele telefoon en betalen via hun bankrekening.
CM beperkt zich puur tot de technologie achter het afleveren en afrekenen van het sms-verkeer, en is ook gegroeid door een overnames, waardoor het in eigen land en België inmiddels comfortabel marktleider is. CM is al met al actief in 20 landen, tot Zuid-Amerika aan toe. Groei is ook een beetje noodzaak: de aanhoudende prijsdruk op sms-diensten maakt, dat je alleen door steeds grotere volumes concurrerend kunt blijven.
Een verdubbeling tot 50 miljoen euro omzet, die Van Glabbeek ons vorig jaar beloofde, zat er blijkbaar toch niet in. "Natuurlijk merken we wel wat van de crisis, vooral dat de mobiele operators het moeilijk hebben om hun omzet en winsten op peil te houden. Dat geldt natuurlijk ook voor een deel van onze klanten. Die worden steeds prijsbewuster en sommige betalen langzamer. Gelukkig bieden onze oplossing vaak een extra omzet boost, zoals de tv-votings, of een kostenbesparing: sms is sneller en goedkoper dan een brief sturen of bellen."
De groei en de ontwikkeling van alle technologie hebben Van Glabbeek en zijn compagnon zelf gefinancierd, voor overnames is bij de Rabobank een faciliteit geregeld. Zo heeft CM Groep de telecomkrach van 2001 weten te overleven.