HOOFDKANTOOR Zaandam
CEO Dick Boer
POSITIE 2013 nummer 2
Ahold wisselt Heineken af als meest bewonderde bedrijf van Nederland. De Zaanse multinational bekroont jarenlange sterke prestaties in het onderzoek met een eerste nr. 1-positie. Ahold heeft de laatste maanden enkele zorgwekkende wolkjes aan zijn hemel. De concurrentie op de thuismarkt knaagt steeds meer aan de suprematie van Albert Heijn, en Aholds internationale strategie vordert maar langzaam. Hoewel de economie lentegroen kleurt, houdt de consument zijn portemonee nog zo veel mogelijk in de achterzak. In 2013 kromp Aholds netto-omzet zelfs licht. Maar Nederlandse zakenmensen kijken voorbij de waan van de dag. Als je ze vraagt welk bedrijf ze bewonderen, krijgt het Noordhollandse levensmiddelenverkoopconcern de meeste stemmen. Aholds topnotering is een beloning voor jarenlange prestaties. Wie een efficiënt, goed geleid supermarktconcern in gedachten neemt, komt als vanzelf bij Albert Heijn en zijn moederbedrijf uit. Uiteenlopende en soms aan elkaar tegengestelde eigenschappen zijn er voor nodig om aan de top te staan in gruttersland. De ingenieuze just in time distributie en het uitgekiend leveranciersbeleid moeten tegelijk een groot assortiment, vers productaanbod en lage prijzen opleveren. Maar de omvang – zo belangrijk in de marktverhoudingen in de retail – mag niet leiden tot massaliteit. In zijn marktbenadering en marketing wil Ahold efficiëntie en een menselijk gezicht samen laten komen, en het bedrijf slaagt daar wonderwel in. Met dochteronderneming Bol doet het concern bovendien mee in de voorste gelederen op de markt voor e-commerce. De beleggers volgen het bedrijf met vertrouwen: in de 3 jaar dat topman Dick Boer inmiddels in functie is, presteerde het aandeel 4 keer beter dan de AEX.
Lees ook: hoe Ahold terug aan de top kwam