ceo: Jean-François van Boxmeer
Mooie tijden voor Heineken. 2012 was een uitstekend jaar. Stijgende omzet, stijgende winst, stijgende beurskoers. James Bond drinkt Heineken; Jean-François van Boxmeer topman van het jaar. In augustus vorig jaar schreef de Financial Times nog over de ‘ongelukkige’ overnamestrategie van Van Boxmeer. Een paar maanden later is dezelfde Van Boxmeer de gevierde man, doordat Heineken de overnameslag om Asia Pacific Breweries winnend afsluit. APB geeft Heineken een prachtige toegang tot de Aziatische biermarkt. Zoals de overname van het Mexicaanse Femsa dat twee jaar eerder deed voor de Noord-Amerikaanse en Braziliaanse markt en de overname van Scottish & Newcastle, indirect, de Indiase markt openlegde. Heineken is in enkele jaren een grote speler geworden op de opkomende markten, die óók opkomende biermarkten zijn. Het bedrijf haalt nu meer omzet uit de nieuwe markten (64%) dan uit de traditionele afzetmarkt Europa en VS. Heineken is met 29 miljoen hectoliter niet het grootste biermerk ter wereld – dat is het Chinese Snow Beer – maar wel het meest internationale merk, met vooral in het buitenland een uitstekende reputatie. Heineken Premium is ook de grote winstmachine van de bierbrouwer. De winst op het premiumsegment ligt al snel anderhalf tot twee keer zo hoog als voor gewone merken.
Meer over Heineken: