Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2022

Spotr

spotr dirk huibers tara campagne marieke dijksma

Met de drones en het AI-platform van Spotr inspecteren Dirk Huibers, Tara Campagne en Marieke Dijksma gebouwen voor vastgoedeigenaren.

Wat: Gebouwinspectie van ex- en interieurs met AI
Wie: Dirk Huibers (35), Tara Campagne (36) en Marieke Dijksma (33)
Daagt uit: Traditionele inspectie- en consultancybedrijven
Sinds: 2015
Funding: 4 miljoen euro
Werknemers: 27
Website: spotr.ai

Als het aan Spotr ligt, hoeven verzekeraars, woningcorporaties en vastgoedbezitters niet meer de deur uit voor inspectie van hun vastgoed. De startup van Dirk Huibers (ceo), Tara Campagne (coo) en Marieke Dijksma (product designer) gebruikt kunstmatige intelligentie om vastgoeddata te verzamelen, inspecteren en analyseren.

Hoe Spotr te werk gaat

Dat werkt zo: het bedrijf maakt een complete zogeheten visual twin van de vastgoedportefeuille, met onder andere afbeeldingen van het dak, gevels, interieur en omgeving. Hiermee kunnen locatiebezoeken sterk worden verminderd of gerichter worden uitgevoerd.

Vervolgens genereert Spotr met hulp van AI additionele data, waaronder meetstaten en conditie van gebouwen. Ook detecteert Spotr specifieke risico-elementen aan en rondom gebouwen. En dit allemaal 100 procent remote; op afstand. Met behulp van al die data kunnen bijvoorbeeld verzekeringspolissen worden opgesteld, of conditiescans worden uitgevoerd die vaak verplicht zijn bij vastgoed.

Tot slot helpt Spotr met het analyseren van grote vastgoedportefeuilles op relevante vraagstukken, zoals het opsporen van onderverzekering of mogelijkheid tot het plaatsen van zonnepanelen. Door alle vastgoeddata op één plek te bewaren, kan de gebruiker van Spotr de hele vastgoedportefeuille constant in de gaten houden zonder de gebouwen ook maar een keer te bezoeken.

‘Wij dagen zo traditionele inspectie- en consultancybedrijven uit die nog voornamelijk kostbare inspecties doen op locatie en vastgoeddata onvoldoende deelbaar maken’, stelt ceo Dirk Huibers. ‘Daardoor kunnen de broodnodige analyses van de vastgoedportefeuille niet op schaal gemaakt worden.’

Woningcorporaties uit Groot-Brittannië en Zweden

Het Haagse bedrijf begon in 2015 onder de naam Octoen en strikte in Nederland zijn eerste klanten. Inmiddels zijn deals getekend met woningcorporaties in Groot-Brittannië en Zweden, die qua grootte variëren van 2.500 tot 125.000 woningen.

Voor die tractie werd de dienst ondertussen beloond met zo’n 4 miljoen euro aan kapitaalinjecties. Bestemming van het geld van Volta Ventures, InnovationQuarter en Concrete Ventures is onder meer meer data- en geowetenschappers aannemen. En die knappe koppen zijn hard nodig voor ‘het bereiden van de ingrediënten’, zoals Huibers het geschikt maken (en labelen) van data noemt.

Dankzij dat labelen kunnen afbeeldingen worden gebruikt als trainingsdata voor een neuraal netwerk, waarmee op grote schaal foto’s worden geclassificeerd. Die afbeeldingen oogst Spotr.ai met vijf databronnen: drones, Google Streetview, satellieten en vliegtuigen voor het exterieur, foto’s van smartphones en lidar-scanners voor het interieur.

Energiebeheer voor vastgoedeigenaren

Leuk weetje: Huibers, Campagne en Dijksma focusten met Spotr eerst op een andere oplossing. Met hun oorspronkelijke plan richtten de ondernemers zich op een dienst voor energiebeheer voor vastgoedeigenaren. Met die oplossing speelden de drie in op de Warmtewet, een voorschrift waarmee verhuurders de levering van (stads)warmte moesten garanderen. Die wet werd in 2019 na vijf jaar weer doodleuk afgeschaft.

‘We wisten niet dat er een sterke lobby was tegen die wet vanuit de corporatiesector’, zei Huibers eerder daarover tegenover MT/Sprout. ‘We vonden dat we een geniaal idee hadden, maar daar was de rest van de wereld het nog niet direct mee eens.’

Pivot van Spotr

Een deelname aan een accelerator-programma van Google (Launchpad) hielp bij een flinke koerswijziging, met ‘probleemgedreven innovatie’ als uitgangspunt. ‘Als ondernemer ben je niet per se verantwoordelijk voor geniale ideeën’, zegt Huibers, ‘maar vooral voor de executie en gebruik van nieuwe technieken waarmee je een idee kan uitvoeren.’

De ondernemers besloten opnieuw te beginnen en stuurden voor die pivot woningcorporaties een mail met de vraag: wat zijn de tien grootste problemen waar jullie mee zitten? Grote uitdaging bleek het in kaart brengen van het exterieur van gebouwen door middel van beeldherkenning. Et voilà, het bleek de winnende richting voor het bedrijf.

Waar willen de ondernemers over drie jaar staan? ‘Dan zijn wij dé toolkit om ieder gebouw in Europa van achter je bureau te inspecteren’, aldus een zelfverzekerde Huibers.