Wat: Check verdachte huidplekken met je smartphone
Wie: Erik de Heus (56)
Sinds: 2012
Omzet: Niet voor publicatie
Werknemers: 35
Daagt uit: Zorgsysteem
Website: skinvision.com
Erik de Heus stelt met de SkinVision Service mensen in staat zelf met behulp van een smartphone-app het risico op huidkanker te bepalen. Je maakt een foto van de plek met je smartphone en je krijgt direct een antwoord of deze plek door het machine learning-algoritme van SkinVision als verdacht wordt aangemerkt. Het is de eerste gecertificeerde huidkanker-app die gebruikmaakt van machine learning. Uitgebreid klinisch onderzoek toont een nauwkeurigheid aan van 95,1 procent.
Op deze manier heeft SkinVision wereldwijd reeds meer dan 35.000 gevallen van huidkanker vastgesteld en de gebruikers doorverwezen naar de specialist voor nader onderzoek. “Wij willen in de komende tien jaar 250.000 levens redden door vroegtijdige herkenning van huidkanker”, zegt ceo Erik de Heus. “Wist je dat 1 op de 5 mensen te maken krijgt met deze ziekte? Het tijdig herkennen van huidkanker is niet eenvoudig. Maar juist wanneer huidkanker in een vroeg stadium wordt herkend, is het vaak goed en snel te behandelen. Het is daarom van belang regelmatig foto’s te maken van plekken op je huid.”
Er zijn verschillende initiatieven om huidkanker vroegtijdig te herkennen, bijna allemaal gericht op de zorgverlener. SkinVision is wereldwijd de enige speler die een wetenschappelijk bewezen technologie direct naar de eindgebruikers brengt, zodat je zelf anywhere, anytime je verdachte huidplekken kunt checken. Wereldwijd vertrouwen inmiddels ruim een miljoen gebruikers op SkinVision. Het Amsterdamse bedrijf werkt in Nederland actief samen met verzekeraars als CZ en Nationale-Nederlanden om zoveel mogelijk mensen in de gelegenheid te stellen om de app te gebruiken.
Als disrupter heeft De Heus wel nog vele uitlegwerk voor de boeg: “Slechts drie procent van de mensen die tot de risicogroep behoren, vindt de nodige zorg in het zorgsysteem. Het huidige zorgsysteem in Nederland, en ook daarbuiten, is nog niet ingericht voor nuldelijns oplossingen, zoals SkinVision. We zijn een nieuwe, digitale toevoeging op het huidkankerzorgpad, wat invloed heeft op het werk van zorgverleners, zorgautoriteiten en zorgverzekeraars. We zullen samenwerken met zorgverzekeraars, zorgverleners en zorgautoriteiten om het zorgstelsel anders in te richten.”
Geldschieters zien inmiddels ook de disruptieve beweging van SkinVision. De medische app heeft al 12,2 miljoen dollar aan groeigeld in meerdere financieringsrondes opgehaald. De laatste kapitaalinjectie was een jaar geleden, toen De Heus met zijn bedrijf 7,6 miljoen dollar ophaalde bij bestaande investeerders Leo Pharma en PHS Capital en bij een aantal nieuwe kapitaalkrachtige privé-investeerders.
“Een wetenschappelijke studie uit 2017 deed onderzoek naar huidkanker-apps en vond 42 aanbieders, waarvan een groot deel al niet meer actief is”, aldus De Heus. “SkinVision werd in dat onderzoek aangemerkt als marktleider. Die positie willen we uitbouwen. Maar het belangrijkste is dat we onze programma’s met zorgverzekeraars in Nederland en daarbuiten uitbreiden, zodat we zoveel mogelijk huishoudens kunnen bereiken.”