Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018

The Dutch Weed Burger

Wat: Zeewier-burgers
Wie: Mark Kulsdom
Daagt uit: Vlees- en visindustrie
Sinds: 2013
Omzet (2017): 760.000 euro
Medewerkers: 11
Website: Dutchweedburger.com

Een burgertje met zeewier, waarom niet? The Dutch Weed Burger organiseert een ‘muiterij’ in de fastfood-sector om het bedrijfsleven, de politiek, NGO’s, boeren en consumenten te laten zien dat er andere mogelijkheden aan de horizon liggen waar de natuur, de dieren en de mens baat bij hebben. Oprichter Mark Kulsdom gelooft dat de plantaardige keuken de sleutel is tot echte verandering; of het nou gaat om het einde van de ellende in de bio-industrie, het verduurzamen van de economie of totale wereldvrede.

“Toen ik in 2012 met mijn camera door New York liep en met Lisette Kreischer het ene na het andere waanzinnig goede vegan restaurant bezocht, wist ik dat dit het begin was van een nieuwe tijd”, blikt Kulsdom terug. “We hadden nog nooit zo lekker gegeten. En we werden omvergeblazen door de creatieve en culinaire mogelijkheden die de plantaardige keuken in huis bleek te hebben.”

Groene goud

Terug in Nederland startten Kulsdom en Kreischer met The Dutch Weed Burger, een 100 procent plantaardige burger, verrijkt met echt Hollands zeewier. Volgens het oprichters-duo is het terecht dat zeewier inmiddels wordt bestempeld als ‘het groene goud’. Kusldom: “Wij werken met de bronnen die we hebben en de beste toepassing van voedsel is als we het direct gebruiken voor mensen. Zeewier is een hoogwaardige eiwitbron, de teelt neemt geen kostbare landbouwgrond in beslag en het verbruikt nauwelijks zoet water.”

Er zijn natuurlijk meer bedrijven die zeewier hebben ontdekt voor voedsel. Maar The Dutch Weed Burger onderscheidt zich door zich exclusief te richten op de horeca en festivals. In de beginjaren heeft het bedrijf hierdoor een aardige naams- en merkbekendheid opgebouwd. “We zitten ook wat meer aan de hoge kant qua prijs en concurreren dus op kwaliteit”, aldus Kulsdom. “Dat durven de meeste aanbieders van alternatieven voor vleesburgers niet aan, waardoor ze middelmatige producten op de markt hebben gezet.” 

Crowdfunding

Kulsdom werd steeds vaker gevraagd om op festivals en evenementen te staan, in zowel eigen land als het buitenland. In de beginperiode ging hij nog met een zelfgetimmerde bakfiets op pad, maar door een crowdfundingcampagne op Oneplanetcrowd wist hij het streefbedrag van 13.000 euro te halen. Dat geld werd besteed aan een eigen rollende keuken, The Dutch Weed Grill, waarmee hij zich kan onderscheiden van alle andere foodtrucks én professioneel kan werken. Inmiddels is er ook The Dutch Weed Burger Joint, een eigen winkel in Amsterdam.

Inmiddels zet The Dutch Weed Burger ook andere veganistische foodconcepten in de markt, zoals Sea Nuggets (knapperig met een zoute zeesmaak), The Dutch Weed Dog (plantaardige hotdog) en Seawharma (vegan-kebab). De volgende stap voor het Amsterdamse bedrijf is om nieuwe producten schaalbaar te krijgen en stevig door te bouwen in de horeca. Kusldom: “We wilden meer aandacht voor de plantaardige keuken en de vlees- en visindustrie uitdagen, dat is aardig gelukt. Beiden overstretchen de draagkracht van deze planeet en we moeten daarom op zoek naar opvolgers, zoals The Dutch Weed Burger.”