Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50 van 2018

Dopper

Wat: Hervulbare waterfles
Wie: Merijn Everaarts
Daagt uit: Fleswater-fabrikanten als Spa, Sourcy en Evian
Sinds: 2010
Omzet (2017): 9,7 miljoen euro
Medewerkers: 40
Website: Dopper.com

Merijn Everaarts richtte Dopper op, lang voordat plastic soep een bekend fenomeen was. “Ik zag in 2009 een schokkende documentaire over de enorme hoeveelheid plastic afval die zich een weg weet te banen naar onze oceanen”, herinnert hij zich. “Daar verandert al die troep onze wateren in een plastic soep. Tegelijk viel het me op hoeveel plastic flesjes voor bronwater mensen dagelijks weggooien, terwijl het beste drinkwater in veel landen gewoon uit de kraan komt.” 

Water op voetstuk

Everaarts, zelf als festivalorganisator ook vertrouwd met de troep die zijn gasten achterlieten, schreef een design-competitie uit om op zoek te gaan naar ‘de perfecte herbruikbare fles voor kraanwater’. Tussen de honderd inzendingen die hij ontving, zat een opvallend ontwerp van TU Delft-alumnus Rinke van Remortel. Zijn minimalistische design is niet alleen esthetisch, maar ook praktisch. Dankzij de unieke vormgeving is zijn fles goed schoon te houden waardoor je hem jarenlang kan hergebruiken, wel zo duurzaam. Daarnaast vormt de witte cup van het inmiddels overbekende ontwerp omgekeerd een bekertje ‘om water op een voetstuk te plaatsen’.

Inmiddels zijn we acht jaar verder en is de Dopper een veelgezien object in de schoolbanken, op de werkvloer en ook in huis. En daar is Everaarts best een beetje trots op, vooral vanwege de impact die het bedrijf zo maakt. Everaarts: “In totaal zijn er al negen miljoen Doppers verkocht. Mensen gebruiken 40 petflessen per persoon per jaar. Met de verkoop van de Dopper zijn er dus al 9×40 miljoen = 360 miljoen petflessen bespaard.” 

Foundation

Toch ging het niet altijd voorspoedig met Dopper. Zo heeft het Haarlemse bedrijf gebalanceerd op het randje van faillissement en zijn de vestigingen in Hongkong en San Francisco mislukt. Inmiddels heeft Dopper vestigingen in Haarlem en New York en is het milieuvriendelijke flesje voor kraanwater al helemaal ingeburgerd bij Nederlanders, Belgen, Duitsers, Fransen, Denen, Zweden en Amerikanen. Het bedrijf richt zich nu vooral op nieuwe landen waar schoon drinkwater uit de kraan komt.

Op deze manier wil Dopper vooral internationaal impact maken: het aan de kaart stellen van de hoeveelheid plastic in de oceaan, het gebruik van plastic mineraalwaterflessen verminderen en de toegang tot schoon drinkwater vergroten. “De grootste uitdaging daarvan is het vinden van de juiste mensen die dat voor Dopper gaan doen”, aldus Everaarts. “Mensen die het land en de markt kennen en de taal spreken.”

Sociaal ondernemen

Momenteel is Dopper op weg om de grens van tien miljoen euro omzet te slechten dankzij de miljoenen flesjes die VDL in Emmen produceert en Dopper voor 12,50 euro verkoopt. Maar omzetgroei is niet een primaire drijfveer voor Everaarts, hij wil vooral sociaal ondernemen. Zo gaat vijf procent van de netto-omzet via de Dopper Foundation naar projecten voor schoon drinkwater in onder meer Nepal en naar voorlichting over plastic afval.

“We willen niet per se groeien in omzet, maar in impact. Daarvoor moeten we Doppers verkopen. Die missie is wat ons drijft. Daarnaast is Dopper voorloper op het gebied van sociaal ondernemen en meermalen per week sta ik persoonlijk, ergens in de wereld, op het podium om mensen daarover te inspireren.”