Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Challenger50 van 2018

BarberBooking

Wat: boekingsplatform voor beautysalons
Wie: Lidwien, Carlijn en Marre Heersink
Daagt uit: boekingplatforms 
Sinds: 2014
Medewerkers: 20
Omzet: 1,5 miljoen euro 
Website: Barberbooking.com

Zussen Lidwien, Carlijn en Marre Heersink werkten in het familiebedrijf van hun vader, een leverancier van planningsoftware voor kappers, toen zij de opmars zagen van boekingplatforms als Treatwell en Booking.com. “We besloten toen zelf de disruptor te worden in onze eigen branche, om kappers te laten profiteren van de platformeconomie”, zegt Lidwien Heersink.

Boekingen

De drie begonnen een boekingplatform dat nu 1 miljoen boekingen per jaar verwerkt, goed voor een transactiewaarde van 32 miljoen euro. Tot nu toe sloten 1600 kappers (en wat later ook beautysalons) zich aan. Dat leverde onder meer 200.000 reviews op van mensen die via het platform een afspraak planden.

Behalve een platform voor het boeken van afspraken, waar kappers een vast bedrag per maand voor betalen, levert BarberBooking ook de agendasoftware waar salons hun afsprakenschema mee bijhouden. “Er is bijna geen bedrijf dat zowel de voor- als de achterkant op deze manier doet.”

Telefoon uitdagen

BarberBooking probeert niet te “pushen”, zegt Heersink met verwijzing naar de soms agressieve marketingstrategie van andere boekingplatforms, “maar we leveren een product waar zowel de consument als de kapper blij van wordt”. “Eigenlijk dagen we ook ‘de telefoon’ uit, want online boeken blijft voor sommige kappers een uitdaging. Sommigen vragen bijvoorbeeld of ze een afspraakboek kunnen printen. Terwijl het idee achter online boeken juist is dat je de gaten in je agenda diezelfde dag kan vullen.” 

Een tijdje terug gooide de dienst het verdienmodel op de schop. In plaats van de gebruikelijke commissie per boeking (15 procent voor nieuwe klanten, was het voorheen bij BarberBooking)  betalen salons nu 15 euro per maand. Dat heeft te maken met de soms “emotionele” kant van de branche, zegt Heersink. “We waren ons verdienmodel continu aan het verdedigen, het klopte niet.”

Netflix

Vooruitkijkend mikt de dienst in 2022 op minimaal 4000 aangesloten salons. “We willen de Netflix van de beautybranche worden, met een grote massa tegen een vriendelijke prijs en alles op een kappervriendelijke manier. Daarnaast blijven softwareprijzen dalen, dus je hebt ook massa nodig.”

“De uitdaging is gefocust blijven. Ik denk vaak aan de slogan van Pieter Zwart van Coolblue: ‘Iedere dag een beetje beter’. We zeggen iedere dag tegen onszelf, wat moet ik vandaag doen om naar de 4000 klanten te kunnen groeien? Onze vader is nog altijd onze adviseur. Iemand die ons aan het denken zet en gevraagd – en ongevraagd – advies geeft.”