Wat: kredietscores
Wie: Rosali Steenkamer en Diederick van Thiel
Daagt uit: kredietbureaus
Sinds: 2013
Medewerkers: 13
Website: Advicerobo.com
Rosali Steenkamer (foto tweede van rechts) en Diederick van Thiel (uiterst rechts) willen dat meer mensen, waaronder ook starters en zzp’ers, makkelijker en verantwoord geld kunnen lenen. En dat banken de risico’s van hun klanten sneller kunnen inschatten. Met AdviceRobo bouwden zij daarom een alternatief voor traditioneel risicomanagement bij banken, retailers en telecomproviders. “Dit soort partijen gebruiken vaak statische en historische data, verzameld door grote kredietbureaus”, zegt Steenkamer. “Als er geen krediethistorie bekend is, dan kom je niet in aanmerking voor een lening om je leven of je bedrijf op te bouwen.”
AdviceRobo levert een zelflerend systeem dat voorkomt dat mensen hun hypotheek, lening of verzekeringspremie niet meer kunnen betalen. Het systeem waarschuwt als klanten gedrag vertonen dat hen in de financiële problemen kan brengen. Met behulp van kunstmatige intelligentie en op basis van niet-financiële gegevens zoals persoonlijkheid, motivatie en (online) gedrag ontstaat er een ‘psychometrische kredietscore’.
Steenkamer: “We werken met technieken van nu en morgen en hebben een visie waar de sector heen gaat. Onze mensen zijn academisch geschoold en voortdurend bezig met nieuwe ontwikkelingen op hun vakgebied. Belangrijk is dat de oplossingen die we bieden praktisch bruikbaar, super schaalbaar, wetenschappelijk onderbouwd en in de praktijk bewezen zijn.”
Daarvan profiteert bijvoorbeeld een jonge, veelbelovende academicus met een startup die extra funding zoekt. Geen bank die er heil in ziet omdat de startup geen krediethistorie heeft, zegt Steenkamer. “Startende ondernemers – zoals wij zelf – of millennials hebben geen historie en komen daarom standaard niet in aanmerking voor een lening. Ook wij hadden we daar last van toen we met AdviceRobo begonnen, bijvoorbeeld toen we een leasecontract voor een auto wilden.” En dat terwijl Steenkamer en Van Thiel eerder al een robo-adviseur voor de hypotheekmarkt maakten, en verkochten aan Aegon.
Banken en verzekeraars in tien landen maken inmiddels gebruik van AdviceRobo, het bedrijf heeft nu kantoren in Amsterdam, Londen en Parijs. Een doorbraak was het instappen van KMPG, dat in september een minderheidsbelang nam in de startup. De accountant helpt het bedrijf internationaal verder te groeien met kennis van risicomanagement, wetgeving en data analytics, en verkoopt de dienst via zijn eigen netwerk.
AdviceRobo verdient geld per uitgedeelde kredietscore. In de vorm van een bundeltarief zoals een telefoonabonnement: hoe meer scores hoe lager het bedrag. De startup wil zijn dienstverlening ook uitbreiden naar dat deel van de wereldbevolking zonder krediethistorie, mensen die nu nog te vaak zijn aangewezen op loansharks.