Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Challenger50 van 2013

De Correspondent

Rob Wijnberg (31)

Start: 2013
Personeel: 11
Omzet: 1,35 miljoen euro

Het was een crowdfundingsproject en een marktonderzoek in één. Voor zijn digitale project De Correspondent zocht Rob Wijnberg leden die hem aan zijn startkapitaal konden helpen. “Dan weet je meteen of er vraag naar is. Als het niet lukt, moet je het niet willen.” Maar het lukte wél. Binnen anderhalve week haalde hij een miljoen euro op, inmiddels staat de teller op 1,4 miljoen.

Als oud-hoofdredacteur van nrc.next weet Wijnberg als geen ander hoe de media werken. Daar maakte hij handig gebruik van: een paar minuten bij De Wereld Draait Door aan tafel en het balletje begon te rollen. Met oud-politica Femke Halsema en journalist Jelle Brandt Corstius als uithangbord wekte hij de nieuwsgierigheid van de kritische nieuwsconsument die blijkbaar behoefte heeft aan meer differentiatie binnen de journalistiek. De Correspondent belooft vernieuwende journalistiek te bedrijven: nieuwe journalistiek verhaalvormen. Dus niet alleen lange geschreven verhalen, maar ook podcasts, columns en filmpjes.

Inmiddels heeft Wijnberg elf redacteuren aangesteld die ieder volledige vrijheid krijgen om hun fascinatie of expertise uit te diepen. Of dat nu gezondheidszorg en technologie is, of ‘de oorsprong van clichés in het hedendaagse publieke debat’. Daarmee doet De Correspondent het anders dan de gevestigde media, die hun verhalen indelen in standaardrubrieken als binnen- en buitenland.

Wijnberg koos er bewust voor om geen investeerders aan te trekken. “Die stellen vooraf grote eisen terwijl we nog niets te bieden hebben. Vergelijkbare projecten zoals het inmiddels gestopte De Nieuwe Pers zijn met veel geld begonnen en dat zette ze meteen op achterstand.” Extra financiering kan in de toekomst wel komen van fondsen zoals de Stichting Democratie en Media, die specifiek zijn opgericht om innovatie in de media te ondersteunen.

Wijnberg is erg open over zijn bedrijf. “Als je een abonnement op een krant neemt, weet je niet hoeveel geld er naar de villa van de eigenaar gaat. Maar transparantie hoort bij een moderne journalistieke onderneming. Wie een ander controleert moet ook zelf transparant zijn.” En dus is De Correspondent dat ook. Maximaal vijf procent van het rendement gaat naar de aandeelhouders, onder wie hijzelf en De Groene Amsterdammer. Wijnberg: “Het is er nooit om te doen geweest een media-imperium op te zetten.”

Tekst Eefje Rammeloo, foto Vincent Boon