Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2020

Strawies

Bas (18) en Simon (24) van Oordt

Wat: Duurzame rietjes
Sinds: 2020
Waar: Amersfoort
Website: strawies.com
Foto: Mitchel Lensink

Als het aan Bas en Simon van Oordt ligt, hebben we straks allemaal, behalve messen en vorken, ook stalen rietjes in onze bestekla liggen. Zet die andere Nederlandse rietjesdisruptor Joe’s Heroes zijn geld op stro en bamboe voor eenmalig gebruik, met Strawies timmeren de broers aan de weg met roestvrijstaal, een van de meest gerecyclede materialen ter wereld. Vanaf 2021 zijn single use plastic rietjes (en borden en bestek) verboden in Europa, dus de markt is er zogezegd klaar voor.

De studenten kregen (krijgen) het ondernemerschap met de paplepel ingegoten, met een vader die onderneemt en zes van hun acht broers die zzp’er zijn. Zoals meer succesvolle ondernemers pikten zij een goed idee op in het buitenland. Op bezoek bij een vriendin in Australië kwamen de twee op talloze plekken, van cafés tot huishoudens, metalen rietjes tegen, waarna zij besloten het concept naar Nederland te brengen.

Geen wijzende vinger

Strawies wil op een positieve manier een duurzaam product verkopen en op die manier een zo breed mogelijk publiek enthousiast aanspreken, zegt Bas van Oordt. ‘De klimaatprofeet met de wijzende vinger die zegt “koop duurzaam” weet mensen maar lastig te overtuigen.’

Om te benadrukken dat metalen rietjes beter zijn voor de oceanen, hebben veel soorten Strawies-rietjes namen die verwijzen naar de zee. Zoals de gouden Mr. Turtle, de dikke Big Beluga (voor smoothies) of Silver Shark, zilveren rietjes die je aan het uiteinde kan ombuigen. Strawies verkoopt behalve aan consumenten ook aan de horeca.

Broekie

Van Oordt merkt soms dat mensen hem zien als ‘een broekie’. ‘Bij de KvK vroegen ze bijvoorbeeld “Weet je zeker dat het die 50 euro inschrijfkosten waard is?”. Dat vind ik alleen maar grappig. Ik ben ook nog maar een beginner, ik pretendeer niet de wijsheid van ondernemen in pacht te hebben.’

De coronacrisis gaat Strawies ‘met twee gestrekte benen’ in. ‘Sinds de corona-crisis verkopen we extra veel Strawies aan consumenten. We hebben er bewust voor gekozen om minder tijd in de zakelijke markt te steken en ons merk proberen te versterken. Zo komen we uit de crisis met een betere naamsbekendheid en meer social proof. Die middelen kunnen we nu gebruiken om de zakelijke markt te veroveren.’

Strawies ziet voorlopig volop groeimogelijkheden. Bachelorstudent software engineering Van Oordt: ‘Ik hoop over vijf jaar terug te kijken op een tijd waarin ik reuzestappen heb durven te maken en niet altijd op safe heb gespeeld. Hopelijk zijn Strawies over vijf jaar niet meer weg te denken uit het leven. We gaan door todat er een setje ligt in elke bestekla in Nederland en straks Europa.’ 

STEM HIERONDER OP BAS EN SIMON VOOR DE PUBLIEKSPRIJS!