Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

25 onder de 25 van 2012

Culiversum

Inge Meijs (23)

Compagnon: Jeroen van Oijen (42)
Wat: bedenken van concepten en producten voor de voedingsindustrie
Start: 2008 als eenmanszaak door Jeroen, in 2011 samen verder als bv
Personeel: 1 parttime en 1 stagiair
Omzet: 150.000 euro

Ze is een ‘gastronaut’, staat op haar visitekaartje. Meijs heeft haar roeping gevonden in een ander universum: het Culiversum. Op de website van haar bedrijf staat dat ze een frisse kijk heeft op ‘de verzadigde en vaak conservatieve foodbranche’. Na haar studie aan de Hogere Agrarische School (HAS), in de volksmond de boerenschool genoemd, begon ze een eenmansbedrijfje. Ze werkte toen al veel samen met Jeroen van Oijen. Hij werkte eerder als chef-kok en runde Culiversum als eenmanszaak. Samen met Meijs zocht hij in een veranderende markt naar nieuwe kansen. Een jaar lang dachten ze na over hun samenwerking en na zo’n twaalf maanden lag er een bedrijfsplan voor hun nieuwe dienst Gastronomixs, waar betalende leden tips krijgen over de mogelijke bereidingswijzen van allerhande ingrediënten.

[VOTEBUTTON GROUP=”25 onder de 25 publieksprijs” ITEM=”Culiversum”]

Dat Meijs voor de wereld van het food design koos is niet vreemd. Ze groeide op op de boerderij van haar ouders. “Wij zijn heel bourgondisch ingesteld. Als we op vakantie gingen was de belangrijkste eis dat er goed te eten was.” Toen ze een opleiding moest kiezen varieerden haar interesses tussen communicatie, marketing en zelfs de opleiding tot mode-ontwerper. Tijdens een carrièredag stelde haar moeder voor om toch even bij de HAS te kijken. Meijs was verkocht toen het onderdeel food design langskwam. “Ik kijk niet alleen naar die foodwereld, maar sta daarnaast met één been in de kunst-, design- en modewereld. Ik kijk bijvoorbeeld ook naar Victor en Rolf of naar Studio Job voor inspiratie. Ze creëren een hele wereld rondom hun ontwerpen. De inspiratie kan uit gekke hoeken komen.”

Het bedrijf dat Meijs samen met Van Oijen begon, speelt met de creatieve processen binnen de voedingsindustrie. Zo kijken ze bijvoorbeeld naar de marketing van voedselproducten of ingrediënten. Tijdens haar opleiding moest Meijs al nadenken over de beste manier om aubergine aan de man te brengen in Nederland, en tegenwoordig buigt ze zich met Van Oijen over aardappelproducten die aansluiten bij een nieuwe productietechniek in de fabriek van Aviko en verfrissing van het leverworstmerk Stegeman. “We worden niet belemmerd door interne processen. Wij zíjn out of the box. We kunnen zonder regeltjes of ‘ja maar…’ gewoon ideeën spuien. Als er echt aan de verpakking moet worden gewerkt of het product op grote schaal getest moet worden, trekken we ons terug.” Wel de creatieve lusten, maar niet de productionele lasten dus.

Culiversum heeft veel gastronomische kennis in huis en kan daarom razendsnel inspelen op vragen van de klant. Om meer mensen te laten delen in hun kennis werd april 2012 de website Gastronomixs.com gelanceerd. Meijs streeft naar vijfhonderd betalende abonnees tegen het einde van dit jaar. Concurrentie in Food Design is er nauwelijks, zegt Meijs. In Eindhoven zijn een aantal food designers van de Design Academy bezig met conceptuele catering. Dat doet Culiversum alleen als het uitdagend genoeg is. “Het is onwijs tof om je ideeën te testen op mensen, maar er moet genoeg ruimte zijn om ons verhaal rondom het geserveerde eten te vertellen.” Wat ook op de website van Culiversum staat: Inge Meijs zet ‘wilde dromen’ om in ‘commerciële successen’. Door haar fascinatie voor eten en creatieve aanleg te combineren heeft ze in ieder geval alvast de aanzet gegeven voorhaar eigen commerciële succes.

Tekst: Eefje Rammeloo