Wat: uitzendbureau voor mooie mensen, o.a. voor feesten, horeca en pr-evenementen
Start: 2009
Personeel: 1
Omzet: niet openbaar
Wil ze bewust klein blijven, of toch groeien? Het was de moeilijkste beslissing die Mayke Niestadt moest nemen. “Wat we doen met Buck Models is exclusief, in elke opdracht zit veel tijd, aandacht en liefde. Als je groeit zal de kwaliteit onherroepelijk dalen. Dus, blijf je een dikke 10 of wordt het een 9,5?” Niestadt heeft voor groei gekozen. Over de manier waarop die groei zal plaatsvinden kan ze nog niet zoveel prijsgeven. Ze laat zich op dat gebied adviseren door Cor Berghuys, de vader van haar vriend, die als directeur van een technologiebedrijf veel ervaring heeft met overnames.
[VOTEBUTTON GROUP=”25 onder de 25 publieksprijs” ITEM=”Buck Models”]
In haar studententijd werkte Niestadt zelf als model/hostess. Ze deed wat commerciële fotoshoots en stond als gastvrouw op beurzen. Het werk was leuk, maar over de modellenbureaus was ze minder tevreden. Die selecteerden teveel op uiterlijk, terwijl Niestadt ervan overtuigd is dat denkniveau en persoonlijkheid net zo belangrijk zijn. “Iemand die twee universitaire studies doet is toch iets anders dan een nagelstyliste.”
Binnen drie jaar rondde Niestadt via een versnelde route haar studie communicatiemanagement af en begon ze haar eigen bedrijf. “Ik wilde altijd al een eigen bedrijf opzetten of in ieder geval werken, maar niet studeren.” Met Buck Models selecteert ze haar modellen liever op uitstraling dan op uiterlijk. “Als de meiden binnenkomen bij hun sollicitatiegesprek weet ik natuurlijk al wat ze studeren. Het gesprek zegt al veel, en ik laat ze daarnaast nog een disc-test doen om hun kleur te bepalen.” Daarmee krijg je inzicht in iemands karakter en gedrag. Een meisje kan nog zo mooi en gezellig zijn, ze moet ook in het team passen. “Twee blauwen is te afwachtend, en als ik er drie roden inzet wordt het knokken om te bepalen wie het baasje is.”
De teams die Buck Models naar een opdracht stuurt zijn daarom keurig gebalanceerd. Niestadt: “Ik zet één rode in het team, dat is de leider. Daarnaast wat gelen om de boel op te vrolijken en een paar groenen om te zorgen dat er op de details gelet wordt.” Blauw heeft ze niet zoveel in het bestand. Die zijn te analytisch en bewegen zich vooral op de achtergrond, terwijl de modellen van Buck Models geen schroom moeten hebben. Niestadt noemt een voorbeeld van een recente klus: in de lobby van het hoofdkantoor van ABN Amro moesten haar ‘rollergirls’ op rolschaatsen mensen uitnodigen voor een borrel. “Je kunt ook een briefje op hun bureau leggen met een uitnodiging, maar dit is natuurlijk veel leuker.”
De meiden die Niestadt aanneemt krijgen training in gastvrijheid. Ze moeten klaarstaan met de asbak, nog voor iemand een sigaret opsteekt. Over modellen gelden vooroordelen dat ze dom en verveeld zijn, en niet hard willen werken. “Je ziet het veel in de mode-industrie, dus ik begrijp de vooroordelen ook wel. Bij ons is dat totaal niet het geval”, zegt Niestadt. “Meiden gaan na tien uur werken op zúlke hakken vrolijk naar huis en sms’en me dan dat ze zo’n leuke avond hebben gehad.”
Tekst: Eefje Rammeloo