Mensen motiveren om het beste uit zichzelf te halen, vanaf de zijlijn of als leider. Dat is volgens Daniëlle van Alewijn (1980) een van haar grootste kwaliteiten. De Chief People Officer van Swapfiets wil altijd nieuwsgierig blijven, luisteren en relaties bouwen. ‘En uiteraard beslissingen zoveel mogelijk datagedreven laten zijn.’
Van Alewijn studeerde International Business and Languages aan de Hogeschool van Amsterdam & Fachhochschule Düsseldorf. Vervolgens behaalde ze haar master in International Business aan de Universiteit van Melbourne.
Al op 28-jarige leeftijd mocht ze als general manager voor Effectory de Engelse markt veroveren. Een grote kans die ze met beide handen aangreep. ‘Guido Heezen, Arne Barends en Marc Sijtstra van Effectory hebben mij de kans gegeven om op jonge leeftijd als general manager de business uit te breiden in Londen.’ Dit mondde uit tot Effectory International waar alle internationale klanten werden bediend.
Na ruim acht jaar bij Effectory werd Van Alewijn in 2013 global manager talent acquisition bij Booking.com. Daar was ze verantwoordelijk voor het aantrekken van toptalent en het verder ontwikkelen van het werkgeversmerk. Onder haar leiderschap groeide het bedrijf van 5.000 naar 10.000 medewerkers.
Vervolgens maakte ze de overstap naar FrieslandCampina, waar ze als global manager talent acquisition & talent management en later als global HR business partner haar ervaring verder uitbreidde.
Sinds januari 2020 is Van Alewijn Chief People Officer bij Swapfiets. Daar geeft ze leiding aan een team van 25 hr-professionals en maakt ze deel uit van het managementteam. Ze is eindverantwoordelijk voor alle hr-onderwerpen binnen het bedrijf en rapporteert rechtstreeks aan de ceo. Flinke uitdagingen, zeker gezien de snelle internationale groei van Swapfiets.
Volgens Van Alewijn zijn een resultaatgerichte instelling gecombineerd met energie en organisatiesensitiviteit belangrijke eigenschappen die haar zo ver hebben gebracht. Maar ze is ook dankbaar voor de kansen en het vertrouwen dat ze heeft gekregen van mensen als Willem van der Lee en Patricia Snel van FrieslandCampina.
Als Chief People Officer maakt Van Alewijn de beweging mee van sturen op taken naar sturen op resultaat en impact. ‘Bij Swapfiets werken we met OKR’s. Dat geeft meer ruimte aan de medewerkers over hoe je tot je doel komt, wat leidt tot een groter gevoel van autonomie.’ Ze denkt dat de nieuwe generatie managers veel transparanter is in het delen van informatie en een hogere mate van benaderbaarheid en open communicatie kent.
Uitdagingen voor leiders zijn er volop volgens Van Alewijn. ‘Ik denk dat leiders voortdurend “aan” moeten staan in de veranderende wereld. Verandering op het gebied van technologie gaat het werken van nu en de toekomst continu veranderen. Daar moet je je als leider voortdurend op aanpassen.’
Haar simpele advies: ‘Blijf nieuwsgierig in wat er in de wereld gebeurt, laat je inspireren door je omgeving en probeer ook eens wat.’
Zelf wil Van Alewijn zich als leider nog verder ontwikkelen op het gebied van kunstmatige intelligentie. ‘Ik ben erg nieuwsgierig naar AI en hoe “werken” anders zal gaan zijn in de nabije toekomst. Ik ben benieuwd naar hoe leiderschap en leiders hierin mee zullen veranderen.’