Na razendsnel carrière gemaakt te hebben bij TUI en Unilever, werkt Amy Brix (1985) sinds kort bij Signature Foods als general manager Mealsolutions & Digital. Ze heeft de verantwoordelijkheid voor alle meal solutions van de merken Westland, Johma en het private label.
‘Samen met een team van zeventig medewerkers beheer ik het volledige traject, van productie en innovatie tot marketing en verkoop. Bovendien stuur ik de digitale strategieën voor alle merken aan, in samenwerking met sales en marketing’, licht Brix toe.
Brix heeft een financiële achtergrond. Ze rondde de master Finance & Investments af aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Daarna volgde ze nog een master marketing, omdat haar ‘passie uitgaat naar de commerciële, creatieve kant’, zo vertelde ze eerder toen ze opgenomen was in de Top 100 Best Young Professionals 2019.
Bij TUI en Unilever lag de focus sterk op digitaal. Voor de reisorganisatie zette ze als e-commerce manager onder meer de socialemediastrategie op. De focus van deze strategie lag op online conversaties scherp in de gaten houden en daar proactief op reageren. ‘Ik heb in New York toegelicht hoe we onze organisatie hebben getransformeerd tot een koploper op het gebied van social media’, vertelt Brix.
‘Wat me zover heeft gebracht zijn ongetwijfeld mijn vastberadenheid, de passie om mensen te verbinden en de drang om te vernieuwen en een impact te maken. Deze kenmerken zijn gevoed door inspirerende figuren in mijn leven en gunstige omstandigheden.’
Sinds een halfjaar is Brix ook lid van de SER Topvrouwen. Volgens haar onderscheidt de nieuwe generatie managers zich van eerdere generaties door onder meer inclusief leiderschap en technologie in te zetten om een inspirerende en betrokken werkomgeving te creëren. ‘Ze zullen een verschuiving maken van traditioneel top-down leiderschap naar het bevorderen van empowerment, met het doel gezamenlijke doelen te bereiken en een positieve impact op de samenleving te creëren.’
Brix ziet dat uitdagingen waar leiders mee te maken hebben, zoals het behouden en aantrekken van talent, diversiteit en de integratie van nieuwe technologieën, vereisen dat leiders actief, flexibel en veerkrachtig zijn.
‘Voortdurende aanpassing en transparante communicatie naar consumenten, stakeholders en werknemers zijn essentieel. Het creëren van vertrouwen en het opbouwen van een sterke bedrijfscultuur zijn musts. Hoewel er druk is om op de korte termijn te presteren, is innovatie cruciaal om op de lange termijn relevant te blijven’, licht Brix toe.
Net voordat de coronapandemie uitbrak ging Brix voor Unilever naar Hamburg. Het gaf haar het inzicht hoe belangrijk ‘fysieke signalen en vertrouwen in elkaar’ zijn voor het opbouwen van een team. Ook als dat, zoals tijdens de pandemie, online moet. ‘Het vraagt meer tijd en geduld is een sleutelfactor.’
Een leiderschapsles is dan ook om niet te snel te willen gaan. Het is volgens de 38-jarige leider verleidelijk om dat te doen om zo impact te kunnen maken. Dat merkt ze ook sinds ze in juli begonnen is bij Signature Foods. ‘Momenteel ligt mijn focus op actief luisteren en veel vragen stellen. Ik wil de tijd nemen om een stevig fundament te bouwen’, legt ze uit.
‘Bovendien vind ik het van essentieel belang om verschillende leiderschapsstijlen te beheersen en de taal te spreken die resoneert met elk individu. Leidinggeven aan een team van hoogopgeleide afgestudeerden, zoals bij Unilever, vereist een andere aanpak dan het leiden van een productielocatie. En hiervan leer ik momenteel veel.’