Zoek als start-up naar de goedkoopste energie en bespaar flink

Laatst bijgewerkt: 26-01-2021 10:02:58

Persbericht - Voor Nederlandse huishoudens blijkt het vergelijken van energie een jaarlijkse besparing van meer dan 300 euro op te kunnen leveren....

Voor Nederlandse huishoudens blijkt het vergelijken van energie een jaarlijkse besparing van meer dan 300 euro op te kunnen leveren. Dit meldt de Consumentenbond, die een handige tool ontwikkelde voor het vinden van de goedkoopste energie. Niet alleen voor huishoudens is het interessant om energieleveranciers met elkaar te vergelijken. Ook als zakelijk gebruiker heb je hier baat bij. In het bijzonder, wanneer je als start-up grote machines gebruikt voor de productie van je goederen. Iets wat een behoorlijke impact kan hebben op het energieverbruik van je bedrijf.

Ook voor zakelijke gebruikers bestaan er handige tools, die helpen bij het vinden van de goedkoopste aanbieder van energie. Houd er niet alleen rekening mee dat energie goedkoop moet zijn. Je kunt als start-up ook bewust voor groene, duurzame energie kiezen om op die manier op maatschappelijk verantwoorde wijze te ondernemen. De tool van de Consumentenbond biedt per aanbieder een score voor de duurzaamheid van de aangeboden energie.

Energietarieven worden zelden vergeleken na afsluiten contract

Er zijn maar weinig huishoudens en zakelijke afnemers die na het afsluiten van hun energiecontract nog naar de verschillende tarieven bij energieleveranciers kijken. Dit heeft twee belangrijke redenen. Allereerst wordt een energiecontract vaak voor meerdere jaren afgesloten. Het verzekert je van vast energietarief en daarmee in de basis ook vaste maandlasten. Die maandlasten kunnen vanzelfsprekend wijzigen bij het gebruik van nieuwe machines, zonnepanelen op het dak van je bedrijfspand, enzovoorts.

Op het moment dat het energiecontract na bijvoorbeeld twee of drie jaar verloopt, vergeet men op zoek te gaan naar de energieleverancier die op dat moment de goedkoopste energie levert. Bij het verlopen van een contract wordt een vast energietarief automatisch omgezet naar een variabel tarief. Het kan leiden tot een behoorlijke toename van de kosten.

Als start-up hebben de energiekosten geen prioriteit

Een tweede reden die maakt dat vaak nauwelijks nog naar de energiekosten gekeken wordt door ondernemers, is het feit dat een start-up hier geen prioriteit aan geeft. Er zijn belangrijkere zaken die meer kosten! Denk bijvoorbeeld aan een optimalisering van de wijze waarop het marketingbudget wordt ingezet, het optimaliseren van de productieprocessen om onnodig veel afval te voorkomen, enzovoorts.

Vergelijken van energie middels een tool

Het vergelijken van energie is het meest eenvoudig, wanneer je dit doet met een handige vergelijkingstool. De tool van de Consumentenbond is er een voorbeeld van. Voer de benodigde gegevens in en laat de tool bepalen welke leverancier het meest gunstige tarief aan je aanbiedt. Houd er rekening mee, dat het laagste tarief niet per definitie de beste keuze is. Er zijn mogelijk aanbiedingen voor nieuwe klanten, die een andere energieleverancier aantrekkelijker maken. Let hier goed op bij het vergelijken van verschillende leveranciers.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen met duurzame investeringen

Niet alleen de keuze voor groene stroom is een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook kun je de besparing die het vergelijken van de tarieven van diverse leveranciers oplevert gebruiken om te investeren in duurzame oplossingen. Kies bijvoorbeeld voor zonnepanelen op het dak van je bedrijfspand. Zo kun je een deel van de benodigde stroom voor de uitvoering van productieprocessen zelf opwekken. Het is hierbij interessant om de zonnepanelen te combineren met een accu. Zo’n accu voorkomt dat de stroom die in het weekend opgewerkt wordt, teruggegeven wordt aan het stroomnet. Iets wat in de komende jaren minder aantrekkelijk zal worden door wijzigende regels. De accu slaat de stroom op, zodat je dit bij een eerstvolgende werkdag kunt gebruiken.

Mocht je een kantoor aan huis hebben, dan kan ook een investering in isolatieglas het overwegen waard zijn. Zo houd je een groter deel van de opgewekte warmte binnen, waarmee het energieverbruik afneemt.