Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo bedenk je een goede bedrijfsnaam voor je nieuwe onderneming!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:23:08

Persbericht - Je gaat een nieuwe onderneming starten. Je activiteit is bekend. Maar hoe noem jij je bedrijf? Je wilt een naam die past bij jouw product of dienst. En één die uniek is en herkenbaar. Zodat klanten weten wat jouw bedrijf doet en waar ze jouw onderneming kunnen vinden. Een naam die bijdraagt aan het succes van jouw bedrijf. Een naam die marketinguitingen makkelijk maakt. Kortom, een pakkende bedrijfsnaam! Maar hoe bedenk je zo’n goede bedrijfsnaam voor je nieuwe onderneming?

Wat is gebruikelijk…

Om een goede naam te kiezen, is het belangrijk dat je kijkt naar namen van bedrijven die dezelfde soort activiteiten uitvoeren. Welke namen passen in jouw sector of bij jouw type bedrijf? Doe onderzoek naar bedrijfsnamen van je concurrentie. Je kunt hierdoor inspiratie opdoen en kijken wat gangbaar is in de sector. Daarnaast kan je ervoor zorgen dat je geen naam kiest die teveel lijkt op de naam van concurrerende ondernemingen. Dit marktonderzoek kan je dan goed op weg helpen. Je wilt je immers vooral onderscheiden. Dat doe je natuurlijk vooral door je aanbod of dienstverlening. Maar ook met een originele merknaam kan jij je duidelijk profileren.

Maar aap niet na!

Het is nooit goed om te willen zijn als de ander. Dit is niet goed voor mensen en dit is ook niet goed voor bedrijven. Je wilt niet opgaan in de massa. Ondernemers zijn doeners en denkers en willen uniek zijn. Bij het nadenken over een pakkende naam voor je nieuwe onderneming is dit dan ook belangrijk. De naam voor jouw bedrijf moet niet lijken op één van jouw concurrenten. En niet omdat jouw concurrent daar hoogstwaarschijnlijk niet blij mee is. Maar je wil geen na-aper zijn omdat jouw bedrijf jouw bedrijf is! En omdat jouw bedrijf anders is dan andere bedrijven! Laat dat dan ook zien en terugkomen in de bedrijfsnaam.

Fantasienaam of toch maar niet?

Je wilt als ondernemer dat de bedrijfsnaam blijft hangen bij mensen. Een fantasienaam is vaak lastig te onthouden. Ook al is het best gebruikelijk in bepaalde marktsegmenten. Maar met je naam ga jij je bedrijf in de markt zetten, ook wel branding genoemd. Dan is het handig dat klanten de naam zien en daarmee weten wat ze bij jouw bedrijf kunnen halen. En dit voor een volgende keer ook weer weten. Een fantasienaam zegt jou wel iets maar de kans dat jouw afnemers hetzelfde beeld daarbij hebben, is vrij klein. Kies dus een naam met betekenis. En kies het liefst een naam waar mensen een beeld bij hebben.

Gebruik emotie

Maar… overdrijf niet! Het is nu eenmaal zo dat mensen een bedrijfsnaam beter onthouden als ze geraakt worden. Soms is dat humor, soms geeft een naam ze een goed gevoel. Onderzoek dan ook of jouw onderneming producten of diensten heeft die van betekenis zijn voor de klanten. Of een beeld op kunnen roepen en welke dat dan zijn. Praat met mensen, met potentiele afnemers. Wie weet kom je tot vernieuwende inzichten vanuit de optiek van jouw klanten, inzichten waar je nog niet aan had gedacht. En dit kan leiden tot verrassende en pakkende namen waarbij jouw klanten direct het beeld of het gevoel hebben dat jij voor ogen hebt. Bijzonder is dat dit niet voor iedereen hetzelfde gevoel of beeld hoeft te zijn maar dat dit wel leidt tot jouw product of dienst. Je komt op een minder voor de hand liggende manier op een naam waar mensen ‘iets’ bij voelen!

Vermijd de blinde vlek

Als ondernemer weet je veel. Maar je weet niet alles. En soms heb je gewoon een blinde vlek op een bepaald gebied. Dan is het prettig om te praten met andere mensen. Mensen in je eigen vriendenkring en mensen uit je netwerk. Mensen die ervaring hebben met het opstarten van een nieuwe onderneming. Maar ook met adviseurs die je bijvoorbeeld ondersteunen bij zaken als het schrijven van een ondernemingsplan. Een keer koffie drinken met deze experts kan leiden tot andere ideeën en nieuwe inzichten.

English of toch maar je moers taal…

In sommige bedrijfstakken is het gebruikelijk om in het Engels te communiceren. Bedrijven in deze sectoren hebben dan ook vaak een Engelse naam. Kijk wat gebruikelijk is en of het past bij jou en je nieuwe onderneming. Doe je alleen zaken met Nederlandstalige klanten? Denk dan kritisch na over wat je wilt bereiken met een Engelse merknaam. Maar wil je ook zaken doen buiten Nederland? Dan is het belangrijk dat jouw bedrijfsnaam ook in het buitenland begrepen wordt en ze de naam kunnen uitspreken. Bepaalde klanken, zoals een harde ‘g’ kun je dan beter vermijden. Deze klanken zijn namelijk vaak onuitspreekbaar voor niet-Nederlanders. Nog belangrijker is dat je een naam kiest die in de landen, waarmee jij zaken wilt doen, niet discutabel is. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijfsnamen die in andere landen een hele andere/verkeerde betekenis hebben. En dan wordt serieus zaken doen echt lastig!

Genoeg inspiratie om op een pakkende naam te komen! Maar let ook op dat je zichtbaar bent en wordt gevonden op social media en in Google. Maak het dus niet te moeilijk. Je naam moet leiden tot een goede en unieke vindbaarheid!