Welke raambekleding past bij jouw bedrijfsruimte?

Laatst bijgewerkt: 30-11-2020 12:54:07

Persbericht - Ga jij je met je bedrijf vestigen in externe bedrijfsruimte? Dan moet je die ruimte natuurlijk ook nog naar wens...

Ga jij je met je bedrijf vestigen in externe bedrijfsruimte? Dan moet je die ruimte natuurlijk ook nog naar wens inrichten. Daar horen de juiste meubels en de juiste elektronica bij, maar iets anders waar je ook over na moet denken, is wat je je voor je ramen wilt hangen. Er zijn uiteraard verschillende mogelijkheden om het daglicht dat binnenkomt te controleren en de inkijk vanaf buiten te beperken. We bespreken een aantal opties.

Gordijnen

De meest agressieve van methode voor zonwering binnen in het pand, zijn zware en verduisterende gordijnen. Die ga je natuurlijk niet ophangen in je bedrijfsruimte, tenzij je een presentatieruimte hebt die verduisterd moet kunnen worden. Toch kunnen gordijnen ook om een andere reden van pas komen. De stof dempt geluid, waardoor er minder weerkaatsing is en de akoestiek in de ruimte aangenamer wordt. Voor ruimtes waar veel mensen tegelijkertijd aan het werk zijn, kan dat prettig zijn. Daarom is het het overwegen waar om gordijnen ‘voor de sier’ op te hangen, dus niet met de bedoeling om ze te sluiten.

Duo-rolgordijn

Het liefst wil je het zonlicht dat binnenkomt zo kunnen controleren dat het precies goed is en dat doen met een oplossing die geen sfeerloze uitstraling heeft. Duo-rolgordijnen kunnen dan uitstekend van pas komen. Het is een relatief nieuw soort rolgordijn met de kenmerken van zowel een horizontale jaloezie als een rolgordijn. Deze horizontale banen werken net zoals de lamellen van een jaloezie en kunnen langs elkaar heen bewogen worden. Zo ken je ze op de juiste stand zetten om de lichtinval perfect te maken. Voor meer sfeer kun je een warmere tint stof kiezen, zoals crème wit of beige. Een groot voordeel van duo-rolgordijnen ten opzichte van lamellen en jaloezieën is dat ze gemakkelijk af te nemen zijn met een plumeau.

Lamellen en jaloezieën

Lamellen en jaloezieën zijn tamelijk veelvoorkomend in kantoren. Ze bieden een strikt praktische oplossing om de hoeveelheid en richting van het daglicht te kunnen regelen. Lamellen zijn verticale latten die gedraaid kunnen worden, jaloezieën zijn horizontale latten die omhoog gehaald en gekanteld kunnen worden. Traditioneel worden deze vormen van raambekleding uitgevoerd in kunststof en aluminium en doen ze weinig positiefs voor de sfeer in de ruimte. Gelukkig zijn er inmiddels ook houten uitvoeringen die wat meer sfeer geven. Een groot nadeel van lamellen en jaloezieën is echter dat ze erg moeilijk schoon te maken zijn. Het voordeel is wel dat ze anti-allergeen zijn, omdat er geen stof voor gebruikt wordt.

Paneelgordijnen

Paneelgordijnen zijn grote banen stof die in tegenstelling tot gewone gordijnen recht en strak naar beneden vallen. Ze zijn zowel bovenaan als onderaan verstevigd, waardoor de stof plooiloos hangt. Ze kunnen op een vaste plek gehangen worden, waardoor je bij grote ramen de keuze kunt maken om tussen de paneelgordijnen stukken open te laten om daglicht binnen te laten. Vaak worden echter ook verschillende panelen aan een dubbele rails opgehangen, zodat ze afzonderlijk van elkaar te verschuiven zijn. Dat geeft meer controle over de hoeveelheid daglicht en inkijk. Paneelgordijnen zijn doorgaans niet verduisterend en worden vooral gemaakt met dunne stoffen die licht doorlaten. Ze zijn modern en strak, maar kunnen geven ook sfeer geven.

Voor meer opties en informatie over raamdecoratie en raambekleding kun je een kijkje nemen op ilumio.nl.