Persbericht - Als je een bedrijfspand, kantoor of winkel huurt is de kans groot dat er ooit iets kapot gaat. Maar voor wiens rekening is de reparatie? Voor jou of voor je verhuurder?
Één van de meest voorkomende discussies tussen huurders en verhuurders is wie de kosten voor de kleine reparaties betaalt. Denk hierbij aan een kapotte deurbel, het vervangen van lampen, het onderhouden van de tuin enzovoorts.
De Nederlandse wet zegt dat de huurder verplicht is op eigen kosten kleine herstellingen uit te voeren, tenzij deze nodig zijn door het tekortschieten van de verplichtingen van de verhuurder in het verhelpen van gebreken (Art. 7:217 BW). De regels zijn echter wat terughoudend omschreven, om zo te stimuleren dat huurder en verhuurder zelf afspraken maken over wat er onder kleine reparaties valt en voor wiens rekening deze komen.
Als aanknooppunten voor het bepalen van de kleine reparaties zegt de wetgever het volgende:
Met deze aanknooppunten kunnen partijen meer duidelijkheid creëren over de regeling van de kosten van kleine reparaties.
De meest voorkomende voorbeelden van kleine reparaties zijn:
– Zorg ervoor dat u bij het vaststellen van de huurovereenkomst duidelijk vermeldt wie welk onderhoud gaat verzorgen.
– Als u niet weet welke kosten onder kleine herstellingen vallen, dan kunt u altijd het ‘Besluit kleine herstellingen’ raadplegen.
– Belangrijk is dat u allebei op de hoogte bent dat u eventuele gebreken zo snel mogelijk moet melden.
Heb je nog vragen over kleine reparaties in je jouw bedrijfspand, kantoor of winkel? Wij van de Online Bedrijfsmakelaar helpen je graag!