Weg met digitale stress, lang leve digital employee experience

Laatst bijgewerkt: 15-05-2023 13:45:49

Persbericht - Medewerkers krijgen sinds Corona een digitale overload te verwerken. Bedrijven die inzetten op 'digitial employee experience' stimuleren de productivtiteit en verhogen de retentie.

Wytze Rijkmans, Regional Vice President, Tanium

Niemand houdt van verandering. Noodgedwongen moesten werknemers de laatste jaren echter toch tal van aanpassingen meemaken en doorvoeren. Thuiswerken, hybride werken, tal van nieuwe tools, een sterke digitalisering van processen… Dit alles bezorgt menig kenniswerker de nodige (digitale) stress. Toch zorgt ook hier weer technologie voor de oplossing, in de vorm van DEX – Digital Employee Experience.

Digitale vermoeidheid

Werknemers zijn de verandering zat, zegt analistenbureau Gartner. Sinds COVID krijgen de medewerkers van bedrijven meer veranderingen te verwerken dan ooit tevoren. Er is een digitale versnelling, een groter verloop onder collega’s, nieuwe werkprocessen, er is disruptie op de werkvloer, en mensen raken uitgeput. Wie dieper graaft in die digitale vermoeidheid vindt als snel aardig wat oorzaken:

• Hybride en remote werken: de Corona-pandemie heeft de reeds aanwezige trend om niet meer altijd op kantoor te werken een enorme boost gegeven. Om evidente redenen verveelvoudigde het aantal mensen dat van thuis uit werkte in 2020, maar volgens de rijksoverheid is thuiswerken een blijvertje. Dat bevestigen ook internationale cijfers: in de Verenigde Staten verwacht men dat 58% van de werknemers minstens één dag per week van huis uit zal werken dit jaar.
  • Thuis hebben medewerkers niet altijd dezelfde snelle internetverbinding als op kantoor. Dat hindert het gebruik van apps en nog meer tijdens de vele videoconferenties. Andersom gebeurt echter ook: bij sommige bedrijven of vestigingen is de internetverbinding van mindere kwaliteit dan bij werknemers thuis. Dat zorgt al snel voor irritaties op de dagen dat men wél op kantoor is.
  • Het zou moeten dienen als hulpmiddel, maar in veel gevallen blijkt moderne technologie eerder een belemmering van productiviteit te zijn. Volgens Gartner ondervindt 47% van de technologiegebruikers regelmatig digitale frictie, 34% zelfs meerdere keren per week.
  • Technologie is de belangrijkste connectie geworden tussen medewerkers en hun collega’s en de organisatie in haar geheel. Dit zorgt voor minder verbinding en soms zelfs vervreemding van het bedrijf.

Niet alleen de gebruikers lijden onder deze situatie, ook de IT-afdeling. Helpdeskmedewerkers bezwijken onder de stroom van vragen. Eindgebruikers zien de helpdesk als de laatste strohalm nadat ze eerst zelf een oplossing zochten in de vele selfservice tools. Wanneer ze dan toch contact opnemen met de helpdesk, is de frustratie vaak al aardig opgelopen.

Tech om de tech-stress weg te nemen

Toch is het ook weer technologie die voor een oplossing kan zorgen om de digitale vermoeidheid tegen te gaan. En dat liefst voor werknemers die – gefrustreerd als ze zijn – op het punt staan een andere baan te kiezen. Voor die technologieoplossingen doen diverse termen de ronde. Forrester heeft het over End-User Experience Management (EUEM), Gartner gebruikt de termen Digital Experience Monitoring (DEM) en Digital Employee Experience (DEX). Welke naam ze ook dragen, ze zijn er op gericht de digitale tevredenheid van werknemers te verbeteren en hun productiviteit te verhogen.

Recent voegde Tanium DEX toe aan zijn Converged Endpoint Management (XEM). Daardoor beschikken IT-afdelingen nu over tal van mogelijkheden in één enkel platform. Niet alleen kunnen alle endpoints in de organisatie hierdoor optimaal beheerd worden, IT krijgt ook real-time zichtbaarheid en controle, zodat ze de eindgebruikers een optimale digitale ervaring kunnen bieden.

Dankzij DEX krijgt de helpdesk minder incidenten en escalaties binnen. Werknemers krijgen immers zelf sneller inzicht in potentiële problemen en kunnen die met makkelijke workflows zelf oplossen. De meest voorkomende kleine problemen worden op die manier vanzelf opgelost, nog voor ze de helpdesk bereiken. DEX maakt het voor IT makkelijker om bepaalde remediëringsacties automatisch uit te rollen met minimale hinder en overlast voor de eindgebruikers. Bovendien kan IT er voor zorgen dat bij dit soort acties alleen die endpoints benaderd worden waarvoor ook daadwerkelijk maatregelen nodig zijn, zonder alle werknemers ‘lastig te vallen’.

Interessant aan DEX is dat het ook bevat de mogelijkheid biedt om de tevredenheid van de gebruikers te meten – op structurele wijze, maar bijvoorbeeld ook na incidenten. Dat maakt het mogelijk om te achterhalen over welke devices de eindgebruikers het  meest tevreden zijn, maar biedt ook kansen om het sentiment van gebruikers over IT en de organisatie als geheel in kaart te brengen.

Drie vliegen in één klap

Met een hulpmiddel als DEX slaan organisaties drie vliegen in één klap. Ze verbeteren de productiviteit van de werknemers, ze verminderen het aantal tickets bij de helpdesk en ze verbeteren de tevredenheid van de medewerkers. Op die manier kan IT ingezet worden als een tactisch middel om de retentie van werknemers te verhogen. En dat zal organisaties in deze tijden van personeelsschaarste alleen maar ten goede komen.

Meer weten over DEX? Klik hier.