Persbericht - Leadgeneratie is een moderne marketingterm voor alle activiteiten die je onderneemt om contact te maken met potentiële klanten. En ze...
Leadgeneratie is een moderne marketingterm voor alle activiteiten die je onderneemt om contact te maken met potentiële klanten. En ze uiteindelijk ook daadwerkelijk klant te maken natuurlijk. Dit kan op veel verschillende manieren. Van gewoon een visitekaartje aan iemand geven die je op een netwerkbijeenkomst tegenkomt, tot het ontwikkelen en uitrollen van een complete new business campagne. Maar wat past bij jouw merk? Waar zit je doelgroep op te wachten? Hoe bereik je ze? Door je doelgroep en doelstelling in kaart te brengen kun je gerichte content creëren die waardevolle leads genereert.
Via e-mail
Online leadgeneratie heeft een ongelooflijke ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen jaren. Er zijn veel verschillende manieren om leads te vinden en te binden aan je merk. Bijvoorbeeld door een database op te bouwen met potentiële klanten en hun contactgegevens. Zo kun je ze op regelmatige basis op de hoogte houden van je bedrijf, product of dienst en waarom ze klant zouden moeten worden. Bijvoorbeeld met e-mails of een digitale nieuwsbrief. Het nadeel hiervan is het wettelijk verplicht is om ontvangers de mogelijkheid te geven om op elk moment aan te geven dat ze geen mails of nieuwsbrieven meer van je willen ontvangen.
Via social media
Een andere manier om je doelgroep te bewegen om zaken met je te doen is het delen van B2B content. Zorg dan wel dat de inhoud interessant en relevant nieuws bevat over je product of dienst, marktontwikkelingen, innovaties en andere zaken die aanspreken. Bijvoorbeeld in de vorm van een blog, vlog, video of White paper. Het grote voordeel hiervan is dat je deze content via social media kanalen kunt verspreiden. En met een beetje mazzel wordt het ook nog door anderen gedeeld.
Waar zitten ze?
Vaak wordt de reis die een prospect maakt om klant te worden te customer journey genoemd. Vaak wordt het principe van een funnel toegepast om te bepalen waar iemand zich op een bepaalt moment bevindt. Grofweg is dit de customer journey die steeds verder in de funnel trechtert. Suspect, prospect, lead, hotlead, klant. In elke fase van dit proces heeft de potentiële klant andere triggers nodig die hem of haar naar een volgende fase in de funnel tilt. Het is dus essentieel om te bepalen in welke fase ze zitten en welke manier de leadgeneratie het meest efficiënt ingezet kan worden.
Automatische leadgeneratie
Op het juiste moment, de juiste boodschap verzenden, naar de juiste mensen, via de juiste kanalen. Dat is een dagtaak. Gelukkig kan een marketing automation bureau je helpen met software die je marketing automatiseert en stroomlijnt. Zo kun jij je kostbare tijd efficiënter inzetten om van hotleads klanten te maken.