Persbericht - Het afgelopen jaar gingen de technologische ontwikkelingen sneller dan ooit. Waar Zoom-meetings en Skype-gesprekken eerder een uitzondering waren, is het...
Het afgelopen jaar gingen de technologische ontwikkelingen sneller dan ooit. Waar Zoom-meetings en Skype-gesprekken eerder een uitzondering waren, is het nu bijna de regel. Dat betekent ook dat sparsessies, brainstorms en congressen zich verplaatsen naar het wereldwijde web. Digitale events bestonden natuurlijk al langer, denk aan het livestreamen van summits, productlanceringen of webinars. Maar met de groeispurt die online events het afgelopen jaar hebben doorgemaakt, is het ondertussen een onmisbaar onderdeel van jouw marketingplan. Ontdek vijf redenen waarom!
Het is een doorzettende trend – mis de boot niet
Dat globalisering door nieuwe technologieën zoveel gemakkelijker werd, dat is niet onbekend. Maar thuiswerken van het afgelopen jaar liet meer dan ooit zien hoe verbondenheid zich van een offline setting eenvoudig verplaatst naar een online omgeving. Grote (tech)bedrijven kondigden al aan meer en meer online plaats te laten vinden. Zeker nu er steeds meer mogelijkheden zijn tot interactie en netwerken. Gartner Research verwacht zelfs dat in 2024 van alle zakelijke bijeenkomsten driekwart online plaatsvindt.
Meer bereik, meer leads
Waar je met een real life event gebonden bent aan locatie, gaat een online event over grenzen. Bereik zakenrelaties, medewerkers of leveranciers van over de hele wereld. Doordat je eenvoudig aanmeldt en intunet voor een online event, is daarom de drempel om deel te nemen aanzienlijk lager. Doordat je online niet per se een maximum aantal gasten kunt hosten, kunnen veel meer mensen deelnemen. Iedereen die geïnteresseerd is, kan deelnemen. Dit betekent; een groter bereik, meer data en meer leads!
Het is kostenbesparend en hogere marge
Bij het organiseren van een fysiek event komt veel kijken en het heeft uiteraard ook vele voordelen. Maar wanneer je kosten wilt besparen, is het experimenteren met een online event zeker aan te raden. Je bespaart namelijk op productiekosten, zoals locatiehuur, catering en aankleding. Kopen deelnemers een ticket voor je event, dan kun je uiteraard niet exact dezelfde prijs doorberekenen voor een offline event. Maar met het grotere bereik en kostenbesparing is de marge van een virtueel event veel hoger.
De techniek is verbluffend en maakt impact
Een argument tegen het organiseren van een online event is dat het de totaalbeleving mist. Maar met spectaculaire technieken, krachtige storytelling en creativiteit kun je tegenwoordig ook een virtual event met wow-factor creëren. Denk bijvoorbeeld aan een branded omgeving waar jouw event als een liveshow gehost wordt, of een virtuele augmented reality eventhal waar mensen productdemonstraties bijwonen, informatieborden bekijken of zich richting breakout rooms navigeren. Een virtueel presentatiescherm, ingebedde videocalls of een social livestream – met de huidige technieken integreer je alle kenmerken van een live event, waardoor je ook online veel impact maakt!
Een duurzame oplossing
De afgelopen jaren wordt elke organisatie er toe gezet om na te denken over duurzaamheid. In de event business is het een must om hier over na te denken. Sustainability is een belangrijke topic en wordt door veel organisaties en managers gezien als een grote bedreiging voor hun werk. Een duurzame business vraagt soms om het veranderen van huidige systemen en werkwijzes. Door fysieke bijeenkomsten zo nu en dan af te wisselen met een virtueel event, bespaar je vele materialen en grondstoffen. Denk hierbij aan minder reisbewegingen, minder voedselverspilling en minder (plastic). Al met al bewerkstellig je een duidelijke CO2-reductie. En met de eerder genoemde redenenen weet je nu dat een online event een net zo groot succes kan zijn!