Voor- en nadelen van het huren van een werkruimte als zzp’er

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:45

Persbericht - Sommige zzp’ers hebben hun werkruimte thuis, andere kiezen ervoor om een te huren. Of het beter is om aan huis te werken of in een externe werkruimte, is voor iedere zzp’er en situatie verschillend. Het hangt bijvoorbeeld af van de werkzaamheden en hoeveel fysiek contact er met klanten is. Een werkruimte thuis, bijvoorbeeld in een verbouwde slaapkamer, is voor veel zzp’ers aantrekkelijk. Maar een externe ruimte huren is ook een prima optie. Aan beide opties zitten voor- en nadelen.

Voor- en nadelen van een externe ruimte huren

Heb je veel fysiek contact met klanten of opdrachtgevers? Dan komt het professioneler over als je hen ontvangt in een werkruimte in een kantoor in plaats van in een voormalige garage of als kantoor ingerichte slaapkamer. Daarnaast denken zeker beginnende zzp’ers meestal niet meteen aan uitbreiding. Maar als ze later besluiten uit te breiden en personeel aan te nemen, is de werkruimte aan huis in veel gevallen te klein. Met een gehuurde werkruimte ben je dan een stuk flexibeler. Een ander, financieel voordeel van huren is dat je geen opstalverzekering hoeft af te sluiten. Als je je garage verbouwt tot een kantoorruimte, moet je de dekking voor de opstalverzekering van je woning uitbreiden waardoor je meer premie gaat betalen. Verder mogen zzp’ers verschillende huurkosten aftrekken van de belasting, wat het financieel aantrekkelijker kan maken. Maar dat neemt niet weg dat het huren van werkruimte geld kost. Zeker voor zzp’ers die niet veel afspraken met opdrachtgevers hebben of veel op pad zijn, is een gehuurde externe werkruimte daarom vaak een onnodige kostenpost. Een ander nadeel van gehuurde werkruimte is dat je net als bij een baan misschien te maken krijgt met files.

Voor- en nadelen van een werkplek thuis

Een paar kantoormeubelen in een ongebruikte slaapkamer of stille hoek van de woonkamer zetten, is voor veel startende zzp’ers al genoeg. Andere maken een kantoortje in een aanbouw. Veel hoeft een werkruimte aan huis dus niet te kosten. Het geld dat je bespaart door je werkplek thuis te creëren, is dan ook een belangrijk voordeel. Ook is woon-werkverkeer in de spits verleden tijd als je kiest voor werkruimte thuis. En wie geen auto heeft of wil gebruiken, is niet meteen afhankelijk van openbaar vervoer. Net als bij een gehuurde ruimte kunnen de kosten van een werkruimte thuis ook afgetrokken worden van de belasting, mits deze aan een aantal voorwaarden voldoet zoals een eigen ingang. Er zijn natuurlijk ook nadelen aan een thuiswerkplek: het kost je woonruimte en het kan eenzaam zijn.

Flexplek of delen

Als je twijfelt tussen een ruimte huren of thuiswerken, kan je ook kiezen voor een flexwerkplek in een speciaal daarvoor ingericht kantoorgebouw. Daar kan je vergader- of werkruimte huren wanneer je die nodig hebt. Dat is een stuk goedkoper dan een vaste werkruimte huren die misschien vaak leeg staat. Er zijn eenvoudige kantoren met flexwerkplekken en varianten met allerlei faciliteiten, zoals een receptie en fitnessruimte. Ook is het mogelijk een gehuurde werkruimte te delen met andere zzp’ers. Naast het financiële voordeel, zorgt dit ook meteen voor een handig netwerk.