Persbericht - De coronapandemie is een tijd die we liever snel zouden vergeten. Allereerst natuurlijk vanwege de vele mensen die ziek werden of erger.
Voor ondernemers was het daarnaast ook bedrijfsmatig een uiterst onzekere tijd. Omdat gedurende de lockdowns of andere coronamaatregelen geen producten of diensten geleverd konden worden aan klanten. En omdat de kans op een hoog verzuim opeens heel reëel was. Voor wat betreft dit laatste heeft corona ons overigens ook wijze lessen geleerd, en hebben veel ondernemingen nu een nieuwe kijk op verzuimmanagement.
Met de zomer in het vooruitzicht hoef je als ondernemer niet direct te vrezen: meestal zijn de wintermaanden standaard de tijd met een relatief hoog verzuim vanwege griep en griepachtige klachten. Toch is er over het algemeen wel een zorgbarende trend zichtbaar. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt namelijk de afgelopen tien jaar een stijgende trend als het gaat om ziekteverzuim.
Om de kans op langdurige ziekte zoveel mogelijk voorkomen en deze zo kort mogelijk houden, is een andere kijk op verzuimmanagement nodig als ondernemer. Het is onder meer aan te raden een deskundige arbodienst in te schakelen die niet alleen de medewerker en jou als werkgever begeleidt naar een zo snel mogelijke en soepele terugkeer op de werkvloer, maar ook oog heeft voor bijvoorbeeld preventie en werkplezier. Meer weten hierover? Kijk hier.
De hedendaagse maatschappelijke en arbeidsomstandigheden veranderen voortdurend. Dit zie je terug in bepaalde trends als het gaat om verzuim. Anno 2024 zijn er een aantal zaken die je als werkgever goed in de gaten dient te houden.
Zeker in tijden van de huidige personeelstekorten, is het belangrijk zuinig op medewerkers te zijn. Door breed in te zetten op verzuimmanagement en aandacht te schenken aan bovenstaande zaken kun je kans op (langdurig) verzuim zeker verkleinen.