Persbericht - Met een schat aan ervaring en de drive om organisaties in Nederland écht vooruit te helpen, hebben zeven prominente (oud)directieleden van verschillende multinationals de handen ineen geslagen voor een bijzonder project. Onder de naam ‘De Boardroom’ komt ruim 100 jaar aan expertise en ervaring één keer per maand samen om diezelfde dag nog - geheel kosteloos - een oplossingsrichting te presenteren aan bedrijven die tegen urgente strategische vraagstukken aanlopen.
Nieuwe technologieën, disruptie, de digitale revolutie, krapte op de arbeidsmarkt: het zijn topics die dagelijks op de agenda staan bij bestuurders van organisaties. Hoewel bestuursvergaderingen de gebruikelijke route zijn om deze thema’s de revue te laten passeren, kan het inroepen van externe experts en ervaringsdeskundigen waardevolle inzichten opleveren. De Boardroom speelt in op deze behoefte.
Terwijl bewezen bestuursleden plaats maken voor de volgende generatie, verdwijnt met hun vertrek een enorme hoeveelheid waardevolle kennis uit het bedrijfsleven. “Erg zonde”, vinden initiatiefnemers van De Boardroom Roderick Prommersberger, werkzaam bij UPD, en Ton Ridder, ex-bestuurder bij verschillende grote firma’s en tevens lid van De Boardroom. “Door deze geroutineerde groep professionals samen te brengen krijgen bedrijven toegang tot onbetaalbare inzichten op het gebied van vernieuwing, en dragen we bovendien met z’n allen bij aan het toekomstbestendig maken van deze organisaties”, aldus Prommersberger.
Loop je als organisatie tegen een urgente strategische uitdaging aan waar de mogelijke oplossing mijlenver weg lijkt? Dan biedt De Boardroom mogelijk uitkomst. Prommersberger: “Via onze website kun je online een vraagstuk indienen. Vervolgens wordt het vraagstuk getoetst of het voldoet aan de voorwaarden, waarna het wordt voorgelegd aan De Boardroom. Van alle ingezonden vraagstukken kiezen zij er elke maand één uit om te behandelen.”
“Tijdens de maandelijkse samenkomst behandelen de boardroomleden het gekozen vraagstuk. Wat dit project zo bijzonder maakt is dat zij diezelfde dag nog de aanbevelingen aan de betreffende organisatie presenteren. Waardevol is ook dat het advies dat wordt uitgebracht maatwerk is en materie waar direct wat mee gedaan kan worden. Het is een unieke kans voor bedrijven om state-of-the-art advies te krijgen van vakspecialisten. En ook nog eens geheel kosteloos.”
De Boardroom is een unieke verzameling van ervaring en talent. Het zorgvuldig samengestelde gezelschap is een groep van zes (oud)bestuurders die samen nog elke dag écht het verschil maken bij verschillende organisaties. Gemeenschappelijk is de gedeelde visie op het menselijke aspect tijdens verbeterreizen. “In een wereld die sneller dan ooit verandert en waar digitalisering, robotisering en automatisering aan de orde van de dag zijn, worden menselijke aspecten in toenemende mate belangrijk”, vervolgt Prommersberger. “Waar in een traditionele boardroom een bescheiden rol is weggelegd voor het menselijke aspect, is in deze boardroom het menselijke aspect leidend. Vandaar dat we ook geen traditionele functietitels hanteren, geen ego’s en geen hiërarchie. Ieder boardroomlid heeft natuurlijk wel zijn of haar focusgebied.”
Om de groep in balans te brengen en de heren scherp te houden wordt De Boardroom aangevuld met aanstormend talent. Als volwaardig zevende lid van De Boardroom krijgt hij of zij de unieke kans om samen te werken met zes zwaargewichten uit het werkveld. “De combinatie van jong talent en doorgewinterde vakspecialisten maakt dat we voor ieder vraagstuk de juiste expertise in huis hebben. Door kritische vragen te stellen, scherpe ideeën aan te dragen en discussies te voeren zijn deze talenten een waardevolle toevoeging aan De Boardroom. Daarnaast is het natuurlijk ook een geweldige kans voor ze om hun vaardigheden te ontplooien”, aldus Prommersberger.
De kennis en ervaring van De Boardroom is schaars, gewild, kosteloos, “maar zeker niet vrijblijvend”, voegt Ton Ridder toe. “We willen een actieve bijdrage leveren aan continue verbetering en vernieuwing in Nederland. We verwachten daarom dat organisaties ook écht aan de slag gaan met de adviezen die ze krijgen. Dat is ook de reden dat we tweemaal per jaar een event organiseren waar we organisaties uitnodigen om een update te geven over de voortgang. Een goed moment om te zien of onze adviezen daadwerkelijk verschil maken voor organisaties.”, besluit Ridder.
Om het indienen en beoordelen van de vraagstukken zo effectief mogelijk te maken is dit proces in een aantal heldere stappen vormgegeven op de website van UPD. Hier vind je tevens alle andere info omtrent De Boardroom. Voor vragen kun je contact opnemen per mail via [email protected] of telefonisch via 020-215 3500.