Persbericht - Alles over de Google Page Experience update van 2021 Voor het eerst in de geschiedenis kunnen we vooruit kijken naar,...
Voor het eerst in de geschiedenis kunnen we vooruit kijken naar, en ons voorbereiden op, een aanstaande Google update. Normaal gesproken verrast Google je als SEO Specialist altijd met een update die ze in het algoritme doorvoeren.
Maar deze keer is dat anders, ze kondigen de grootste update van 2021 ruimschoots van te voren aan en leggen ook nog uit hoe die zal gaan uitpakken. Laten we er even goed voor gaan zitten en neem contact op met een SEO bedrijf als je zeker wilt zijn dat je klaar bent voor 2021.
Bij page experience gaat het kort gezegd over de signalen die aangeven hoe een gebruiker de ervaring en interactie met een webpagina ervaart, los van de informatieve waarde van een pagina.
Dit is allemaal bedoeld om de bezoeker een mobielvriendelijke, veilige en oprechte zoekervaring te geven.
Weer zo’n nieuwe term geïntroduceerd door Google die gaat over de volgende 3 signalen;
Voor meer informatie over deze criteria en de waarden waar je website aan moet voldoen heeft Google de Chrome User Experience Report ontwikkeld.
Mobielvriendelijkheid wordt NOG belangrijker dan het al was. De ontwikkeling van mobile gebruik blijven maar stijgen en Google heeft maar één doel; het creëren van een optimale zoekervaring.
Dus als je jezelf een groot plezier wilt doen, zowel voor Google als voor de bezoekers van je website, help je de zoekreus door je website razor sharp te maken op mobiele devices. Dat betekent goed leesbaar, goed te navigeren en een snelle laadtijd.
Onder een optimale zoekervaring valt bij Google ook een veilige zoekervaring. Google wil ten allen tijde voorkomen dat zij websites die niet veilig zijn hoog in de rankings presenteren. Dat geldt voor sites waarbij technische zaken zoals persoons- en betalingsgegevens niet beveiligd zijn. Maar ook voor sites die bijvoorbeeld financieel of gezondheidsadviezen geven waarvan de afzender geen autoriteit op dat gebied is. In Google’s Security Issues report kun je nagaan of jouw site hier aan voldoet.
Dit is in vervolg op een veilige zoekervaring natuurlijk ook een vereiste. Een website met HTTPS heeft een Secure Sockets Layer (SSL) waarbij alle data tussen de gebruiker en de servers waar die informatie vandaan komt encrypted is. Zo blijven persoonsgegevens en andere data beveiligd voor hackers.
Tot slot wil Google storende pop ups die een groot deel van de content verhullen vermijden. Google wil dat de bezoeker snel toegang heeft tot de content op de pagina waar het om gaat.
Daarbij gaat het vooral om pop-ups die de hele content van de pagina verhullen en die continue terugkeren terwijl je de pagina aan het lezen bent.
Google geeft ons een unieke kans om je voor te bereiden op de aanstaande update, hier zijn de belangrijkste stappen die je moet nemen om klaar te zijn voor 2021.
Je laadsnelheid is sowieso al een belangrijke ranking factor, maar dat wordt met de aanstaande update alleen maar groter dus check of je site daar aan voldoet met een tool als Google’s PageSpeed Insights.
Is dit niet het geval, optimaliseer je website en een eventueel je hosting om deze stap af te vinken
Stap 2. Zorg voor kleine, lichte pagina’s
Als je pagina’s licht en klein zijn laden ze snel dus zorg bijvoorbeeld dat je afbeeldingen gecomprimeerd zijn. of als je al veel content op een pagina hebt overweeg dan om deze te verdelen over verschillende pagina’s.
Tot slot kun je een Content Delivery Network (CDN) zoals CloudFlare gebruiken om je content dichter in de buurt van je bezoeker aan te kunnen bieden.
Stap 3. Zorg voor een excellente mobiele ervaring
Zowel voor Google en je rankings als voor je bezoekers ontkom je er niet aan om je website perfect te laten presteren op mobiele devices.
Gelukkig hebben de meeste (WordPress) templates al een prima responsive werking maar check zelf of alles werkt zoals je dat zelf zou willen; is alles goed leesbaar, kun je makkelijk navigeren en laadt je website snel op mobiel.
Op Google’s Mobile-Friendly testing tool kun je testen wat Google er van vindt.
Stap 4. Neem beveiligingsmaatregelen
Zorg voor een goede beveiliging door een firewall te installeren en bij je hostingpartij de beveiliging op serverniveau op orde te hebben. Als je dat nog niet had zorg dan meteen voor een SSL Certificaat. Een cookie melding is ook belangrijk. En tot slot zorg dat je geen dubieuze content en adviezen op je website plaatsen laat zien dat je een expert bent op het gebied van jouw website.
Stap 5. Verwijder en vermijd grote pop-ups
Alles wat in de weg staat van het bekijken van de daadwerkelijke content op de pagina’s is voor Google geen goed teken.
Dus verwijder grote pop-ups, of banners en CTA’s die telkens terugkeren terwijl je de pagina aan het lezen bent, denk daarbij ook aan exit intent pop-ups.
Uiteraard zijn Cookie pop-ups geen probleem.
Mocht je nou hulp nodig hebben bij deze aanpassingen neem dan contact op met jouw online marketing bureau om zeker te weten dat je goed voorbereid bent voor de aanstaande update in 2021!