Succesvol ondernemen: zo doe je dat

Laatst bijgewerkt: 19-09-2021 21:00:08

Persbericht - Wanneer je als ondernemer een fantastisch idee hebt, zit je vol adrenaline om je idee zo snel mogelijk handen en voeten te geven. Uiteindelijk wil je echter ook dat je idee succesvol wordt en dat je voldoende klanten weet te interesseren. Als dit dan niet lukt komen de kopzorgen. Je krijgt van ons handvatten om jouw idee de juiste handen en voeten te geven. Daarvoor hoef je zeker geen marketeer te zijn.

Het begint met inzicht in je klant

Wellicht een open deur: ook al is je idee dan zo fantastisch, als je doelgroep dit niet zo ziet, verkoop je waarschijnlijk niets. Inzicht in je klant is daarom de eerste stap. Door je doelgroep te begrijpen zorg je dat jouw idee aansluit op de behoeften van je doelgroep. “Makkelijk praten,” denk je misschien “hoe doe ik dat dan?” Als je al een goed idee hebt van je doelgroep doe je er goed aan om met een aantal mensen binnen je doelgroep te praten en te observeren waar ze tegenaan lopen. Bijna niemand gaat direct op zoek naar een concreet product en denkt daarbij al aan een concrete oplossing. Er is iets wat niet lukt of er is een bepaalde behoefte waarvoor ze een oplossing zoeken, daarmee begint de zoektocht van je doelgroep.

Uitvragen, desk research en een empathy map

Dit inzicht is essentieel en kun je uitvragen bij jouw doelgroep. Je begint met desk research en kijkt wat je al aan informatie kunt vinden over je doelgroep. Vaak krijg je hiermee al een heel goed beeld. Dit inzicht kun je vervolgens gebruiken bij de empathy map die als leidraad voor iedere propositie dient. Bij de empathy map verplaats je jezelf letterlijk in de schoenen van jouw klant en ga je ervaren wat deze ziet, hoort, voelt en denkt bij zijn oriëntatie naar een mogelijke oplossing.

Zorg voor een onderscheidende propositie

Als je dan inzicht hebt in wat jouw doelgroep wil, kun je aan de slag met het opstellen van je propositie. Hierbij kijk je naar de pain & gain van je doelgroep die je uit je empathy map haalt om daarna te kijken hoe je met jouw product of oplossing gaat inspelen op die pain & gain. Dus hoe los je het probleem op van je doelgroep en wat voeg je toe in de beleving zodat je klant verrast wordt? Daarin zit direct je onderscheidend vermogen. In deze stap breng je liefst ook je concurrentie in kaart om te snappen wat deze precies doet. Kopieer nooit, maar kijk vooral waar je dingen anders kunt doen. Het value proposition canvas van Osterwalder & Pigneur is hiervoor een heel fijne tool.

Vergeet de balans tussen inkomsten en uitgaven niet

Een belangrijk onderdeel van iedere propositie is je uiteindelijke businessmodel en verdienmodel. Aan de ene kant maak je kosten; breng deze goed in kaart en kijk ook wie je nodig hebt om je propositie op de markt te brengen. Als je dit weet kun je ook de juiste keuze maken voor het verdienmodel. Dit werk je uit in het Business Model Canvas, nog zo’n fijne tool van Osterwalder & Pigneur. Zo kiest Uber bijvoorbeeld voor twee segmenten: personen die een taxirit zoeken van A naar B en de chauffeur die een centje wil bijverdienen. Hiermee houdt Uber haar kosten laag: ze hoeven geen wagenpark te onderhouden en hoeven geen mensen in dienst te nemen. Chauffeurs kunnen zich aanmelden voor Uber en hun beschikbaarheid doorgeven. Mensen die zoeken naar vervoer vinden de dichtstbijzijnde chauffeur. Betaling gaat via Uber, de chauffeur ontvangt zijn vergoeding en Uber houdt een deel van de betaling in als commissie.

Boodschap: inzicht, belofte en bewijs

Nu je hebt bepaald hoe je businessmodel en je propositie eruit zien, kun je je klanten gaan aanspreken. Dat klinkt gemakkelijk, maar alleen met een mooie website en af en toe een berichtje op social media kom je er niet. Wil je echt effect en wil je aantrekkelijk zijn voor je nieuwe klanten, dan is het zaak om het inzicht van je klant te vertalen naar belofte en bewijs. Denk maar aan Philips en de Wake-up Light. Philips heeft hiervoor eerst onderzoek gedaan en ontdekte dat mensen in de winter meer moeite hebben om op te staan omdat het dan nog donker is. Daarvoor ontwikkelde Philips haar Wake-up Light waarbij het licht geleidelijk aan steeds sterker wordt zodat het lijkt alsof je op een zomerdag opstaat. Het effect is dat je vervolgens gemakkelijker opstaat, en vrolijker en minder vermoeid bent. Dit kun je prima in je belofte verwerken en hoe je dat doet is je bewijs. Deze kapstok gebruik je om je boodschap die aan je klant je wilt vertellen aan op te hangen.

Vertaal je boodschap in contentpijlers en een contentstrategie

Nu je boodschap helder is zet je dat om in een contentstrategie. Wat is precies een contentstrategie? Dit is een overkoepelend plan waarin je jouw strategische keuzes voor je content vastlegt. Denk hierbij aan je doelstellingen, doelgroep, contentpijlers, communicatiemiddelen en hoe je gaat meten en bijsturen, en uiteraard hoe je de content gaat distribueren. Content is tegenwoordig overal, je kunt iets vertellen over de lancering van je product of idee, je kunt ervaringen van klanten delen, je kunt tips en tricks geven over je product of dienst en ga zo maar door. Het is belangrijk hier goed over na te denken zodat je samenhang creëert in alles wat je online doet.

Tip: kijk ook naar de customer journey

De belangrijkste tip voor dit traject is om goed te kijken naar de customer journey van je klant. Hoe zoekt deze naar informatie, via welke kanalen gebeurt dit en wat zijn belangrijke triggers in het keuzeproces? Als je dit in kaart brengt kun je bepalen wat je boodschap per kanaal wordt en via welk middel je dit wilt communiceren. Zo voorkom je dat je tijd, moeite en geld steekt in kanalen die weinig of zelfs niks opleveren en vergroot je de kans op succes omdat je focust op kanalen die er wél toe doen.