Persbericht - Binnenkort denk je bij het horen van de woorden ‘Sexual Healing’ niet meer aan het nummer van Marvin Gaye, maar...
Binnenkort denk je bij het horen van de woorden ‘Sexual Healing’ niet meer aan het nummer van Marvin Gaye, maar aan deze taboedoorbrekende startup. Sexual Healing ontstond in 2017 uit een afstudeerproject van Nienke Helder aan de Design Academy in Eindhoven. En nu, vier jaar later én een co-founder verder, zijn de eerste twee producten succesvol gelanceerd en staat het bedrijf aan de start van een internationale carrière. Tijd om meer te weten over deze powervrouwen. Founders Nienke Helder en Inge Keltjens vertellen.
Seksueel disfunctioneren
“Onze interesse in seksuele gezondheid is ontstaan vanuit persoonlijke ervaringen met seksuele disfunctie. Tijdens de behandelingen viel het ons op hoe klinisch het behandelproces was. De focus lag vaak óf op de psychologische kant óf op de fysieke kant. Er was weinig samenwerking tussen de verschillende disciplines. Daarnaast worden problemen vaak in de behandelkamer ‘opgelost’, terwijl dat een heel andere situatie is dan thuis in de slaapkamer. Bijna alle seksuele problemen zijn uiteindelijk psychosomatisch en die problemen vragen om een multidisciplinaire en vooral persoonlijke aanpak.”
De wetenschap van seks
“Omdat die aanpak er nog niet was, zijn we in gesprek gegaan met zorgprofessionals en ervaringsdeskundigen. Hoe vinden we een manier om mensen hun lichaam te laten verkennen zodat ze hun seksualiteit op een veilige en niet-klinische manier kunnen ontdekken? Dat was onze hoofdvraag. Op basis van die input zijn we producten gaan ontwikkelen.”
Weer leren genieten
“Er zijn natuurlijk al veel seksspeeltjes op de markt. Het verschil tussen seksspeeltjes en onze producten is dat bij het gebruik van onze producten het doel niet sec is om klaar te komen. Onze producten richten zich juist op het onderzoeken van je basisbehoeftes; wat heb je nodig om seks op een positieve manier te kunnen ervaren? Dit kunnen dingen zijn als een ontspannen sfeer, een gevoel van veiligheid en signalen leren herkennen van je eigen lichaam. Daarnaast wordt bij seks nog te vaak de focus gelegd op penetratie én op het pleasen van een ander. Daarmee zet je jezelf op de tweede plek, een verkeerd startpunt voor herstel van seksuele problemen. Dat begint namelijk bij jezelf. En dan is stap één om te zorgen dat je je veilig voelt om te kunnen ontdekken waar je opgewonden van raakt. Ons doel met onze producten is om mensen een handvat te bieden om op onderzoek uit te gaan om je eigen seksualiteit te verkennen en je eigen voorwaarden te creëren om (opnieuw) aan seks te beginnen.”
De Mirror en de Brush
“We hebben tot nu toe twee sensitieve producten ontwikkeld; de Mirror en de Brush. De Mirror is ontworpen om op de meest ontspannen manier naar je vulva te kijken. De Brush maakt het mogelijk (opnieuw) te wennen aan aanraking alsof die van iemand anders is. Bij de Mirror krijgen we vaak de vraag: “Ik kan toch ook met een gewone spiegel kijken?”. Dat kan zeker! Maar de Mirror is zo gemaakt dat je op een hele prettige en intieme manier jezelf kunt verkennen. Zelfs de hoeken zijn zó vormgegeven dat je overal bij kunt en alles kunt zien vanuit een hele relaxte houding. Dat is belangrijk om je bekken goed ontspannen te houden en dat komt uiteindelijk je opwindingsproces weer ten goede. Dat lijkt overdreven, maar uiteindelijk willen we gewoon dat je eigen lichaam verkennen een fijne ervaring is. Ook aan de vormgeving is gedacht: er is veel aandacht besteed aan de esthetiek zodat je er goed mee kunt pronken op je nachtkastje. Je hoeft ‘m dus niet te verstoppen. En dat is precies het idee! En vind je het prettiger om in het (schemer)donker naar jezelf te kijken? De spiegel reflecteert in het donker, dus je kunt ermee onder de dekens als dat gemakkelijker voelt. Bij onze producten draait het erom dat je op je gemak bent en weer kunt leren genieten van seks. Want dat gunnen we iedereen!”
Orders uit Amerika en Singapore
“Ook ons tweede product, de Brush, levert veel sensatie op bij klanten. Men is verbaasd over wat ze zichzelf kunnen laten ervaren. Het is mooi om dit soort berichten terug te horen. Er is veel interesse voor onze producten uit landen als Amerika, Canada, Duitsland, België, Engeland en Singapore. In Nederland loopt de verkoop verhoudingsgewijs nog wat achter op het buitenland, dus in ons eigen land hebben we nog wat terrein te winnen. Met de volgende producten, die werken op basis van biofeedback, verwachten we daar wel verandering in te brengen.”
Confronterende bedrijfsnaam
“Onze bedrijfsnaam zorgt soms voor extra uitdagingen. Zo duurde het 3 maanden om een bedrijfsverzekering te krijgen omdat geen enkele verzekeraar met ons ‘in verband wilde worden gebracht’ vanwege onze bedrijfsnaam. Ook kunnen subsidieverstrekkers zich regelmatig niet identificeren met ons onderwerp en moeten we vaak goed uitleggen waarom wat wij doen niets beschamends is voordat we ergens aan tafel komen. We hebben nog veel te doen om écht uit de taboesfeer te komen, maar áls we de kans krijgen om onze pitch te doen weten we altijd te overtuigen. Het is hard werken, de ene dag denk je: ‘waarom ben ik dit begonnen’ en de andere dag voel je je on top of the world! Zo lang je je missie centraal stelt in alles wat je doet zijn er oneindig veel manieren om je doel te bereiken. Voor ons is het belangrijk gebleken om ons op de juiste momenten flexibel op te stellen. Je kunt dingen namelijk nog zó goed voorbereiden; in de praktijk loopt ’t altijd net anders. Dus wij omarmen het proces.”
Van taboe naar succes!
“Laatst kregen we een hele mooie reactie op onze Mirror: ‘Ik heb nog nooit naar mijn eigen vulva gekeken, het was een wereld die voor me openging. Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?’ Dit is precies waar we het voor doen en tegelijkertijd een mooie spiegel voor ons: er zijn zo ontzettend veel vrouwen die dit nog nooit hebben gedaan. Seksuele gezondheid begint bij het leren kennen van je eigen lichaam. Daarnaast is seksualiteit een gevoelig en persoonlijk onderwerp. We moeten ons realiseren dat het eerste contactmoment met ons bedrijf heel confronterend kan zijn voor potentiële klanten. Je raakt misschien wel een gevoelige plek. Na het eerste contactmoment start het bewustwordingsproces pas, waardoor mensen de ruimte gaan voelen om er iets mee te doen. En in dit proces willen wij mensen prikkelen en stimuleren om hierover na te blijven denken. We zijn nu bezig met hoe we dit goed vertalen naar onze communicatie. Hierin willen we namelijk niet focussen op onze producten, maar juist op de persoonlijke verhalen erachter, die zijn zó waardevol. We willen deze verhalen en de kennis en expertise van onszelf én ons netwerk bundelen om zo een community te creëren, waar mensen op een prettige manier over seks en seksuele problemen kunnen praten. Een toegankelijke plek, waar iedereen kan lezen over en werken aan haar of zijn eigen sexual healing.”
Meer dan Marvin Gaye
“We willen écht een begrip worden. De eerste associatie bij de woorden ‘Sexual Healing’ moet niet Marvin Gaye zijn, maar een organisatie die zich inzet voor internationale seksuele ontwikkeling. Tot die tijd is het hebben van een groeiende startup net alsof je een kind opvoedt: je moet er goed voor zorgen en soms heb je slapeloze nachten. En juist op de momenten dat we nét iets harder moeten werken voelen we die onbedwingbare drang en motivatie om te laten zien dat we het kunnen. Onze ultieme missie? Seks weer plezierig maken voor iedereen!”
Meer weten over Sexual Healing?
Ga naar www.sexualhealing.io.
———————-
Mercator Launch
Mercator Launch stimuleert vroege fase ondernemerschap als onderdeel van de Radboud Universiteit en het Radboudumc en doet dit in samenwerking met de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Hier kunnen studenten, medewerkers en onderzoekers terecht voor advies en coaching bij het valideren en realiseren van hun ideeën, om dit uiteindelijk om te zetten naar een winstgevende business. Brechtje Vreenegoor, programmamanager van Mercator Launch: “We zien dat de startups die hebben meegedaan aan programma’s van Mercator Launch een grotere slagingskans hebben voor investeringen. Ideeën zijn gevalideerd, het businessmodel getoetst en de deelnemers beschikken over de nodigde ondernemersskills om bij een startupprogramma of accelerator verder aan hun bedrijf te werken. En daar zijn we trots op!”
Meer weten over Mercator Launch, deelnemen aan één van de programma’s of advies inwinnen?
Kijk dan op www.mercatorlaunch.nl.