Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Stappenplan voor een succesvolle webinar

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:21

Persbericht - Ondernemers zijn tijdens de coronacrisis constant bezig met innovatieve maatregelen. Eén daarvan is het delen van kennis via een webinar. Het is een krachtig middel om jezelf neer te zetten als expert en om je doelgroep te bereiken. Met onderstaand stappenplan creëer je een succesvolle webinar.

Stap 1: inhoud bepalen

Waarom wil je een webinar geven? Het vaststellen van het doel van de webinar is cruciaal. Het bepaalt wat je daadwerkelijk wil bereiken met je webinar. Het kost jou en je luisteraars tijd en energie. Dit wil je er niet steken als je er geen kwalitatieve leads uit kan halen. Een doel kan bijvoorbeeld zijn om jouw dienst aan te bieden. Praat dan niet alleen over jouw dienst en bedrijf, maar deel jouw tips omtrent het onderwerp. Hiermee laat je ook jouw expertise zien. Stel ook meetbare KPI’s op om het succes van je webinar naderhand te meten, zoals de hoeveelheid aanvragen.

Stap 2: doelgroep kiezen en bereiken

De doelgroep hangt natuurlijk samen met je onderwerp. Kies daarom een doelgroep die daadwerkelijk wat heeft aan jouw informatie. Gebruik bijvoorbeeld je buyer persona’s zodat je inzicht krijgt in hun behoeftes. Doe eventueel een oproep via LinkedIn of een Facebookgroep waarin je vraagt waar je doelgroep mee worstelt in deze tijd, zodat je de inhoud kan finetunen.

Stap 3: software en techniek

Er zijn verschillende tools waarmee je gratis een webinar kan geven, zoals Zoom of Google Hangouts.  Maak gebruik van een microfoon, goede verlichting en een scherpe camera. Het kan verleidelijk zijn om je laptop te gebruiken, maar dit doet de kwaliteit van je webinar niet ten goede. Daarbij geeft dit de indruk dat je de webinar niet serieus neemt en daarmee ook je eigen kennis en je doelgroep niet. Daarnaast is de internetverbinding van groot belang, gezien alles live is. Met internetvergelijken.nl kan je internet bellen en tv pakketten met elkaar vergelijken op basis van downloadsnelheid, soort verbinding en maandelijkse kosten.

Stap 4: leren presenteren

Presenteren is een vak apart. De eerste webinar zal qua presenteren niet per se een hoogstandje zijn. Dat is niet erg, het is een kwestie van leren. Oefen daarom regelmatig van tevoren. Zet de camera aan en oefen je webinar zoals je hem ook zou geven. Let hierbij op dat je ook kijkt in de camera. Kijk achteraf het geheel terug en noteer dingen die beter kunnen en die al goed gaan.

Stap 5: promoten

Het promoten van je webinar is erg belangrijk. Begin twee weken van tevoren met het promoten via zoveel mogelijk kanalen met een preview van wat je gaat behandelen. LinkedIn is een goed, zakelijk platform om interesse te wekken. Plan het webinar op een tijdstip dat jouw doelgroep het beste uitkomt. Let bijvoorbeeld goed op reguliere werktijden en plan het niet in een pauze moment. Vergeet niet om op tijd een reminder te sturen!

Stap 6: follow-ups

Een webinar stopt niet als de tijd voorbij is. Laat ruimte over voor vragen en opmerkingen. Laat de luisteraars ook weten hoe ze met jou in contact kunnen komen, bijvoorbeeld door je e-mailadres of je website te noemen. Vervolgens kan je intern de webinar evalueren en de statistieken bekijken. Zo kan je bepalen of een webinar het gewenste succes heeft gehad.