Stabiele zakelijk glasvezel infrastructuur vormt fundament voor succes in transport en logistiek

Laatst bijgewerkt: 28-01-2021 10:38:32

Persbericht - Technologie is steeds vaker de drijver van structurele veranderingen in industrieën en markten. Ook in de wereld van transport en...

Technologie is steeds vaker de drijver van structurele veranderingen in industrieën en markten. Ook in de wereld van transport en logistiek zorgt nieuwe technologie voor grote veranderingen waardoor de sector steeds meer in beweging komt. Tegelijkertijd staat de sector onder druk door steeds hogere eisen en verwachtingen. Alles moet sneller en efficiënter: liever vandaag nog dan morgen. Alles moet transparanter: omdat het kan, omdat iedereen het inmiddels zo gewend is. Een stabiele zakelijk glasvezel infrastructuur met hoge beschikbaarheid (99,9%) vormt dan ook hét fundament om te voldoen aan deze hoge eisen en verwachtingen.

Toename van digitale informatiedeling

De sector ziet steeds meer de voordelen in van informatiedeling in de keten. Niet alleen vervoerders onderling, maar ook vervoerders en opdrachtgevers zoeken vaker de samenwerking. We staan aan de vooravond van een tijd waarin de papieren vrachtbrief en de papieren factuur definitief verdwijnen. De informatie-uitwisseling tussen chauffeurs, planners en opdrachtgevers wordt vrijwel volledig digitaal. Denk bijvoorbeeld aan:

• Klantinformatie;
  • Ladinginformatie;
  • Productinformatie;
  • Informatie uit de digitale tachograaf;
  • Informatie uit de digitale boordcomputer.

Idealiter is deze informatie overal, op elk apparaat beschikbaar. Logistieke dienstverleners moeten immers altijd weten waar hun mensen zich bevinden, waar de dichtstbijzijnde vrachtwagen is en waar één bewust pakketje zich bevindt.

Hoge netwerkbeschikbaarheid cruciaal

Dankzij het internet is het mogelijk om álle bedrijfsmiddelen en producten binnen alle vervoersstromen met elkaar te laten communiceren. Niet alleen verbindingen tussen uw vestigingen en warehouses zijn belangrijk, ook de bereikbaarheid van uw organisatie voor uw klanten, leveranciers en partners vereist hoge beschikbaarheid van het netwerk.

Risico’s bij uitval van de netwerkverbinding

Doordat DataWeb al jarenlang verbindingen levert aan transportbedrijven en logistieke dienstverleners, zijn de uitdagingen in de branche bekend. In de praktijk zien we bijvoorbeeld vaak dat elke locatie is toegerust met één eigen netwerkverbinding. Dit brengt een fors risico van uitval van de systemen met zich mee bij calamiteiten als brand of stroomstoring, glasvezelbreuk, uitval of een kapotte router.

Onverwachte uitval van de netwerkverbinding heeft vervelende consequenties en heeft direct gevolgen voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Denk aan:

• Medewerkers die niet kunnen werken;
  • Omzetverlies door klanten die geen orders kunnen plaatsen;
  • Toename van vrachtwagens op het terrein door gebrek aan informatie over laden en lossen;
  • Imagoschade;
  • Omzetverlies;
  • Verlies van data.

Wanneer het systeem niet werkt, weet men simpelweg niet waar een pakket of vrachtwagen is en ontstaat er een breuk in de keten. Systemen waar deze informatie in opgeslagen staat, moeten dan ook optimaal te benaderen zijn.

Creëer redundantie in uw bedrijfsnetwerk

Een gesmeerde samenwerking tussen de verscheidene afdelingen en locaties is essentieel om het dagelijkse werk zo goed mogelijk te laten verlopen. Dit vraagt om een sterk fundament, in de vorm van een solide netwerk waarbij alle locaties altijd met elkaar verbonden zijn.

Gelukkig zijn er voldoende mogelijkheden om eerdergenoemde doemscenario’s tot een minimum te beperken. Vanwege het feit dat Nederland beschikt over een fantastische glasvezel infrastructuur is er altijd een mogelijkheid om een redundante aansluiting te realiseren.

Virtual Router Redundancy Protocol (VRRP)

Binnen een redundant netwerk wordt uw data via twee verschillende verbindingen, via twee routers en twee verschillende datacenters over twee carriers met een zoveel mogelijk gescheiden tracé naar uw locatie verzonden. Mocht de ene verbinding uitvallen, dan wordt het verkeer automatisch via de tweede verbinding geleid en ondervindt uw bedrijf minimale hinder van de uitval. Het Virtual Router Redundancy Protocol (VRRP) is een netwerkprotocol waarmee een dergelijk redundant netwerk wordt bewerkstelligd.

Slimme logistiek en transport vereist een slim netwerk

De IT-infrastructuur is de ruggengraat van bedrijven in de transport en logistiek. Als om wat voor reden dan ook de IT-diensten worden onderbroken, heeft dat een enorme gevolgen voor uw business. Een redundante zakelijk glasvezel infrastructuur bepekt uitval tot het minimum en vormt dan ook het fundament voor succes. Meer informatie? Neem contact op met DataWeb via [email protected] of 070 381 92 18.