Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Remy Gieling: Het oog op startups

Laatst bijgewerkt: 13-08-2021 14:15:36

Persbericht - Remy Gieling is businessjournalist op het gebied van startups, scale-ups en leiderschap. Daarnaast is deze 32-jarige ondernemer interviewer, moderator en...

Remy Gieling is businessjournalist op het gebied van startups, scale-ups en leiderschap. Daarnaast is deze 32-jarige ondernemer interviewer, moderator en publiceerde hij een succesvol boek over de impact en inzet van disruptieve technologie – zoals kunstmatige intelligentie – voor markten en organisaties. Remy is samen met Elfrieke van Galen, een nieuw gezicht in de vakjury van de CSU Innovatie Award. Natuurlijk heeft hij in die rol extra aandacht voor start-ups en de toepassing van AI. Maar bovenal kijkt hij naar de potentie van de innovaties. Waar let het kersverse jurylid op en wat zijn de tips voor jou als deelnemer dit jaar?

Drie succesfactoren voor innovaties
Het succes van een innovatie is in Remy’s jarenlange ervaring gestoeld op een drietal factoren. Om te beginnen is daar het team. Remy: “Om een bedrijf tot grote hoogte te brengen is het van belang dat de inzending wordt gedaan door een goed team. Echt waar, een idee is zo goed als degene die het uitvoert. Een homogeen team met allemaal dezelfde competenties heeft minder potentie dan een divers team met verschillende achtergronden en kennisvelden. Als tweede factor is timing van belang. Dus of een innovatie juist nú het verschil kan maken.” Hiermee doelt Remy op de innovatieve ideeën die zich ontwikkelden tijdens de laatste financiële crisis. Niemand had voor die tijd bedacht om bij een vreemde in de auto te stappen, zoals bij Uber, of in iemands anders huis te slapen zoals bij Airbnb. Voorbeelden waarbij timing cruciaal was om een goed idee groot te maken. “De derde factor is schaalbaarheid”, zegt Remy, ”hoe makkelijk is het om jouw product, idee of dienst in Nederland uit te rollen, of zelfs over de hele wereld. Hoe schaalbaarder jouw idee is, hoe groter de impact is die je ermee kunt maken.”

Daarnaast kijkt Remy vanuit zijn expertise ook automatisch naar de toepassing van data. “Of een inzending allerlei disruptieve technologieën in zich heeft, is voor een innovatief idee alleen niet het belangrijkste. Maar wat ik wel belangrijk vind, is of de potentie van data wordt meegenomen in het idee. Data is de benzine voor kunstmatige intelligentie. Elk modern bedrijf dat wil groeien in de toekomst maakt op allerlei gebieden gebruik van data. Of je die data ook daadwerkelijk nu al kunt omzetten naar kunstmatige intelligentie en slimme algoritmes is een tweede. Maar die data zijn wel een belangrijk criterium voor mij.”

Innovaties in de facilitaire branche
In de facilitaire wereld is een inhaalslag ontstaan als het gaat om innovatie. Een vernieuwende sector als de tech-branche loopt al lang niet meer alleen aan kop. Daarbij is de facilitaire markt gigantisch groot en heeft enorm veel te bieden. Remy: “Als je nu een innovatief idee, product of dienst hebt waarmee je inspeelt op deze enorme markt, om te werken met data, met disruptieve technologieën waarmee je betere, snellere dienstverlening kunt bewerkstelligen, dan heb je potentieel goud in handen.”

Hij nodigt dan ook alle start-ups met een goed idee voor de facilitaire branche van harte uit om zich in te schrijven: “Meedoen aan een traject zoals de CSU Innovatie Award helpt je enorm om je verhaal en businessmodel aan te scherpen. Je krijgt van de jury uit allerlei verschillende invalshoeken een soort 360 graden-feedback op je businessmodel. Je ontdekt of je op de goede weg bent en waar je nog zaken moet aanscherpen. En natuurlijk helpt het je enorm met de zichtbaarheid voor je idee én onderneming ”.

Tip: denk internationaal
Nog één tip wil Remy graag meegeven aan studententeams, startups en ontluikende scale-ups die zich inschrijven of een goed idee hebben: “Als een team kennis en kunde vanuit verschillende vakgebieden effectief wil inzetten om als bedrijf, of in dit geval, met een innovatie echt schaal te kunnen maken, moet je allemaal dezelfde taal spreken. Niet letterlijk, maar je moet elkaar echt begrijpen om te kunnen opereren als team. Overal in Nederland gebeuren er supermooie dingen. Maar om ze effectief uit te rollen – en dat moet met een slimme innovatie ook over de landsgrenzen kunnen – begrens jezelf dan niet. Denk daarom altijd internationaal, dan groei je niet alleen als team, maar dan groeit het potentieel van je innovatie met je mee.“

Meld je innovatie aan