Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Personal branding: jij bént jouw merk!

Laatst bijgewerkt: 11-08-2021 12:00:06

Persbericht - Als je je eigen bedrijf start dan is het belangrijk om na te denken over wat je precies wilt uitstralen....

Als je je eigen bedrijf start dan is het belangrijk om na te denken over wat je precies wilt uitstralen. Jouw personal branding laat namelijk zien waar je voor staat en wat je aan kunt bieden aan (potentiële) opdrachtgevers. Alles wat (online) te vinden is, is wat je zelf hebt achtergelaten, of wat anderen over je hebben gezegd. Jij bént jouw merk, jouw bedrijf! Naast het online gedeelte, zul je ook offline moeten investeren. Posters drukken en op de ramen van jouw kantoor plakken is hele goede optie, maar ook het ouderwetse koffie is nog steeds populair. Hoe zet je je personal branding nou op een goede manier neer? Wij delen een kort stappenplan met je.

Wat is personal branding?

Als je aan de slag wilt gaan met jouw personal branding, dan is de eerste stap om goed te kijken naar wat jou en daarmee jouw bedrijf uniek maakt. Je wilt authentiek zijn, zodat je ‘blijft hangen’ bij mensen. Je wilt laten zien waar je goed in bent en wat je dus voor een ander zou kunnen betekenen. Wees vooral heel duidelijk. Een speurtocht of raadsel klinkt leuk, maar als het op potentiële opdrachtgevers aan komt, dan willen ze graag meteen weten waar ze aan toe zijn.

Tegenwoordig gebeurt er veel online en zo zal ook jouw personal brand voor het grootste gedeelte online vindbaar moeten zijn. Maar toch is het ook een goed idee om regelmatig offline te netwerken. Zorg ervoor dat je iets tastbaars hebt om achter te laten bij de mensen die je hebt gesproken over jouw brand. Flyers drukken is altijd een goed idee, omdat je deze gemakkelijk op een koffietafel achter kunt laten. Zorg voor iets opvallends, alleen maar zwart-wit is vaak niet echt heel uitnodigend om te bekijken. Kaarten drukken is overigens een nog originelere optie. Als je op de voorkant een mooie afbeelding of inspirerende tekst plaatst met daaronder jouw logo, dan stoppen mensen deze kaart vaak in hun tas, om later nog eens te kunnen bekijken. Vroeger hingen er in cafés en kroegen vaak kaartenrekken met gratis kaarten. Deze werden altijd door veel mensen meegenomen en vaak zelfs verstuurd. En onthoud, als je een sterke quote op jouw kaart hebt staan, dan belandt deze wellicht ook nog wel in een lijstje op iemand zijn bureau.

Stap 1: Maak bewuste keuzes, je kunt niet alles!

Al zou je het willen, je kunt helaas niet alles en iedereen van dienst zijn. Je kunt jouw personal branding alleen maar succesvol maken, als je bewuste keuzes maakt. Stel jezelf de volgende vragen voordat je aan de slag gaat;

• Waar sta ik voor?
• Waarom doe ik dit werk?
• Hoe wil ik dat mensen mij zien en herinneren?

Stap 2: Breng jouw toegevoegde waarde in beeld

Vraag aan de opdrachtgevers die je al hebt, wat ze het meeste in jouw waarderen? Waarom willen ze eigenlijk zo graag met jou werken? Welke ‘problemen’ kun jij voor ze oplossen? Hebben ze wellicht nog tips/tricks/adviezen? Heb je nog geen klanten, dan is het goed om in gesprek te gaan met mensen die jou heel goed kennen. Je kunt veel bruikbare informatie halen uit deze gesprekken en dus ontdekken wat jouw toegevoegde waarde is/kan zijn voor jouw (toekomstige) opdrachtgevers. Uiteindelijk kun je de uitkomst hiervan op een goede manier naar buiten brengen en jezelf dus op een juiste manier profileren. Kies voor sterke woorden in jouw communicatie naar buiten. ‘Ik lever kwaliteit’ klinkt leuk, maar is niet meteen bijster interessant. Kies liever voor woorden als ‘authentiek’, ‘betrouwbaar’ of ‘consistent’. Denk hier goed over na!

Stap 3: Personal brand communiceren

Het is tijd om jezelf aan de wereld voor te stellen. Kies de plekken waar je zichtbaar wilt zijn, of juist niet. Kies de platforms die bij jouw brand, jouw bedrijf passen. Leg voor jezelf vast waar je precies (online) wilt communiceren én op welke momenten je dat wilt doen. Structuur geven aan je communicatie is, zeker als je net begint, een goed idee. Op deze manier weet je precies wanneer je wat precies moet doen.

Een eigen huisstijl is altijd aan te raden, omdat je op deze manier precies kunt uitstralen wat je wilt. Zorg dat alles bij elkaar past, zowel online als offline. Als je huisstijl kleur knalroze is, dan is een website in de kleur blauw niet passend. Ook hier moet je dus goed over nadenken. Misschien kun je hiervoor een professional inschakelen, die je kan helpen om een sterke stijl neer te zetten, waar je een tijd mee vooruit kunt.

Zorg dat mensen weten wie je bent en wat je aanbiedt. Zorg ervoor dat ze zich jou én daarmee dus jouw business kunnen herinneren! Wij wensen je veel succes met het neerzetten van jouw personal brand en bedrijf.