Persbericht - Online werken dringt tot steeds meer branches door
We gaan het life shoppen het liefst uit de weg en shoppen graag online. Daar profiteren nogal wat branches van. Eigenlijk steeds meer, als gevolg van nieuwe mogelijkheden voor sectoren die dat eerste niet aandurfden. Doe een online mandala cursus!
Winkeliers met een fysieke winkel die overstappen op een online webshop, is niets nieuws. Leek die omschakeling voor sommigen echter nog ver weg, in deze tijd is die stap een stuk sneller gemaakt. Publiek koopt eerder tassen in een online shop, dan dat ze winkels in de stad af moet struinen.
Directeur van Thuiswinkel.org laat in een eerder artikel op BNR weten dat het erg per sector kan verschillen. Online boodschappen doen bij supermarkten heeft een boost gekregen, net als alles wat met persoonlijke verzorging te maken heeft.
Je bestelt je heren schoudertas nu gewoon online
Kleding en schoenen gingen in maart van dit jaar nog lastig. Mensen leken te wachten op wat komen gaat, maar inmiddels blijkt het winkelend publiek ook naar deze producten online op zoek te zijn. Volgens Thuiswinkel.org is dat te danken aan het gevoel dat mensen zich nu wel eens willen belonen voor het lange thuiszitten.
Sport- en fietsartikelen gaan overigens constant hard. Hardloopbroeken, yogamatjes en fietsschoentjes worden gretig online besteld. Wie een schoudertas heren nodig heeft, bestelt deze ook graag online.
Dat geldt inmiddels ook voor spullen die mensen willen om zich thuis creatief te vermaken. Wat in schril contrast staat met de kunstenbranche. Kunstencentra waar teken- en schilderlessen worden gegeven, leken vooralsnog het onderspit te delven. Schildersezels voor cursisten staan werkloos in ateliers en tekentafels en verf en potloden blijven onaangeroerd.
Online schilder- en tekenateliers winnen terrein
Toch komt ook daar langzaam verandering in. Online ateliers winnen meer en meer terrein. Een mandala cursus blijkt heel goed online te volgen te zijn, en de leerweg ‘het uittekenen van je chakra’s’ evenzo. “Ik dacht eerst dat het niet mogelijk was, maar na een tijdje wikken en wegen wist ik mijn chakra-cursus om te bouwen tot een aantal online workshops. Het aantal cursisten is enorm,” vertelt de eigenaresse van een kunstencentrum in het zuiden van het land.
“Ik moest er wel aan wennen om mijn verhaal voor de Zoom-camera te vertellen. Ik dacht in eerste instantie: ik vertaal de cursus en mail iedere twee weken mijn cursisten de instructies. Maar dat leek niet te werken. Het is beter dat ik mijn cursisten zie en spreek, dus sprak ik vaste momenten af waarop iedereen online komt. Dat werkt als een trein. Cursisten zijn enthousiast, en ik kan als vanouds mijn verhaal doen.” Met als gevolg dat er heel wat potloden en tekenpapier online worden besteld.
Zo is de online verkoop constant in beweging en komen er steeds meer initiatieven van verschillende branches die dit in gang zetten. Life shoppen mag dan niet in zwang zijn, online scoren we massaal spullen die ons een goed gevoel geven, zoals dat zomerjurkje, die loungestoel en die crossbody tas die je al zolang wilde.