Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online marketing bureau helpt je aan gratis klanten uit Google met SEO

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:32:06

Persbericht - Online marketing bureau helpt je aan gratis klanten uit Google met SEO

SEO is een geweldige manier om via de gratis zoekresultaten van Google meer mensen te bereiken. Als je op een goede, hoge plek in de SEO-zoekresultaten staat wanneer jouw potentiële klant op een relevante term zoekt, kan dat je een flinke omzetstijging opleveren. En dat hoge plekje in Google? Dat is gewoon gratis.

Een SEO-specialist van online marketing bureau Heers legt je graag uit hoe Heersen in Google werkt.

Waarom SEO?

Iedereen met een beetje zakelijk inzicht snapt dat er geld te verdienen is op plekken waar doorlopend veel mensen te vinden zijn. En een plek waar zo’n beetje iedereen (!!) wereldwijd elke dag te vinden is, is Google. Dus daar is je antwoord op de vraag ‘Waarom SEO?’: omdat je met SEO de aandacht trekt van (veel!) potentiële klanten, en dat levert je kans op (meer) omzet op.

Een voorbeeld (met een konijnenpak): zo werkt een SEO-specialist

Een SEO-specialist doet zijn best om potentiële kopers vanuit Google naar je website te lokken om daar iets aan te schaffen. Hij zit hiervoor Googlegebruikers op hun hielen en stelt zich de volgende vragen:

1. Wat zoeken de Googlegebruikers? Een Googlegebruiker zoekt op een bepaalde term. Laten we eens bij Googlegebruiker Joop over zijn schouder meekijken. Joop heeft binnenkort een vrijgezellenfeest en wil de vrijgezel dan graag in een (liefst roze) konijnenpak hijsen. Hij zoekt dus in Google op ‘konijnenpak huren’. Als jij de eigenaar bent van De VerkleedVerhuur en je hebt verschillende mooie konijnenpakken in je assortiment, dan wil je natuurlijk dat Joop op jouw site terechtkomt.

2. Valt hier geld mee te verdienen? Een SEO-specialist die voor jouw verhuur in verkleedkostuums werkt, gebruikt een SEO-tool om te achterhalen dat er in Nederland maandelijks bijvoorbeeld 120 keer gezocht wordt op ‘konijnenpak huren’. Hij weet: als ik ervoor zorg dat De VerkleedVerhuur op een hoge plek in de Google zoekresultaten staat als die term gegoogeld wordt, dan valt er geld te verdienen voor De Verkleedverhuur. Dus hij gaat aan de slag.

3. Wat doet de concurrent en hoe doe ik dat beter? Als blijkt dat er heel veel verhuurders zijn van konijnenpakken die allemaal proberen zo hoog mogelijk in Google te staan als er iemand op ‘konijnenpak huren’ zoekt, heeft de SEO-specialist dit snel door. Is de concurrentie te groot? Een SEO-specialist is niet voor één gat te vangen: hij past zijn tactiek aan aan Joop.

Joop wil namelijk een róze konijnenpak, dus als hij dat niet direct vindt, googelt hij opnieuw, ditmaal op ‘konijnenpak huren roze’. De SEO-expert heeft gezien dat er naast Joop nog zo’n 20 keer per maand gezocht wordt naar roze konijnenkostuums. Én hij heeft gezien dat de concurrenten van De VerkleedVerhuur dat nog niet doorhebben. Dus richt de SEO-expert al zijn pijlen op de zoekers die een róze konijnenpak willen huren.

4. Kan het nóg beter? SEO is geen eenmalig werkje, maar een continu proces. Om bij te blijven en een plekje in de zoekmachines te behouden of zelfs in te wisselen voor een betere plek, moet een SEO-expert continu bezig blijven met SEO en steeds weer kansen waarnemen. Hij hoeft zich dus nooit te vervelen: er is altijd werk aan de (web)winkel.

SEO: Hoe dan?

Tot zover de theorie. Dan de belangrijkste vraag: hoe dan?

De SEO specialist legt je graag uit hoe hij zijn dag vult.

SEO valt uiteen in 3 verschillende onderdelen: Techniek, content en autoriteit.

Techniek

Allereerst moet de technische kant van je website kloppen. Een aantal technische zaken die de SEO-expert oppakt zijn bijvoorbeeld:

  • De laadsnelheid van je website

Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die snel laden. Om je website snel te laten laden, kan een SEO-specialist bijvoorbeeld de afbeeldingen op je site comprimeren, het aantal plugins op je website kritisch bekijken en eventueel uitdunnen en de achterkant van je website onder de loep nemen om te zien of hij ‘lichter’ kan of dat eventuele CSS en JavaScript slimmer ingeladen kan worden.

  • De structuur van je website

Zoals een duidelijke hoofdstukindeling in een boek ervoor zorgt dat je als lezer snel kunt vinden wat je zoekt, zo is een doordachte, logische sitestructuur belangrijk om bezoekers én zoekmachines wegwijs te maken.

  • Bewegwijzering voor de zoekmachines

Om de zoekmachine nog een handje te helpen de weg te vinden op je website, kan een SEO-expert stukjes code in de backend van je website plaatsen. Deze stukjes code heten ‘structured data’ en geven de zoekmachine duidelijke handvatten om de informatie op je website te begrijpen en juist te interpreteren.

Content

Als je op een website terechtkomt zonder content, ben je er snel weg. Dat heb je gemeen met de zoekmachines: een website waar geen content op staat, is ook in de ogen van bijvoorbeeld Google niet interessant.

Een SEO-specialist zorgt voor relevante, zoekmachinevriendelijke content op websites. Hoewel de term ‘content’ eigenlijk erg breed is en er ook video’s, afbeeldingen etc. mee bedoeld worden, focust de SEO-specialist zich vaak op tekst.

Een goede SEO-vriendelijke tekst is niet geschreven zonder dat de SEO-expert eerst een gedegen onderzoek heeft gedaan naar:

1. De doelgroep van de tekst

2. De vragen waar de doelgroep mee rondloopt, en dus:

3. De zoektermen die de doelgroep gebruikt

Het doel van de SEO-expert is om teksten op je website te krijgen die én de zoekmachine én de doelgroep van de website aanspreken. De tekst moet dus prettig lezen voor zoekmachines, waar de specialist voor zorgt door:

1. Zoektermen duidelijk in de tekst te verwerken, liefst op plekken waar ze opvallen, zoals in de titel en in de tussenkoppen van een tekst

2. De tekst duidelijke META-informatie mee te geven. Dit is de informatie die je ziet op de zoekresultatenpagina van de zoekmachine: een korte titel met daaronder een samenvatting van 2 regels over de inhoud van de pagina.

3. De tekst een logische plek te geven binnen de website, onder andere door een logische URL en interne links naar relevante andere pagina’s binnen de website.

Voor een potentiële klant moet de tekst op je website ook lekker weg lezen. Een goede SEO-expert moet dus ook kunnen schrijven om echt goed in zijn vak te zijn.

Autoriteit

Autoriteit is een onmisbaar onderdeel van SEO. Je website moet niet alleen een goede inhoud en een juiste technische basis hebben, maar moet ook autoriteit uitstralen om door zoekmachines opgemerkt te worden. Dat houdt in dat er elders op het internet, op relevante websites die iets te maken hebben met jouw product, dienst of branche, linkjes naar jouw website te vinden moeten zijn. Even heel simpel gesteld: zoekmachines als Google gaan er namelijk van uit dat goede websites niet op zichzelf staan, maar ook door andere websites genoemd worden juist omdat ze goed zijn.

Om autoriteit uit te stralen in de ogen van zoekmachines, doet een SEO-specialist dus aan linkbuilding voor je website: hij benadert andere websites en regelt plaatsingen van linkjes naar jouw website.

Voor dit onderdeel worden online marketing bureaus vaak ingeschakeld omdat het je veel tijd kost om zelf uit te voeren en omdat je zelf vaak geen uitgebreid netwerk hebt van websitepartners.

Vragen over SEO? Een SEO-consultant geeft je de antwoorden

Hierboven hebben we SEO in een notendrop uitgelegd. Omdat niet alles in die notendop past, raden we je aan om zeker al je vragen te stellen aan een SEO-consultant van een online marketing bureau. Een goede consultant zal open zijn over zijn werkzaamheden en je graag vertellen waarom SEO uitbesteden aan hem een goed idee is, wat hij concreet voor groei voor je kan realiseren en hoe hij te werk gaat om die groei in de praktijk te brengen.