Onboarding tijdens de coronacrisis: (hoe) werkt dat?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:33

Persbericht - De coronacrisis zorgt voor veel veranderingen in de samenleving: 1,5 meter afstand, geen evenementen en geen bezoek aan opa en oma. Er zijn dus ook veranderingen op kantoor. Thuiswerken is het ‘nieuwe normaal’ geworden, vergaderingen gaan voortaan digitaal. Met de juiste tools is thuiswerken ideaal en werkt het in sommige gevallen zelfs beter dan op kantoor. Maar wat als je nieuw bent in het bedrijf en het onmogelijk is om je nieuwe collega’s fysiek te ontmoeten?

Een sollicitatiegesprek voeren via video is geen probleem, daar is het nieuwe alweer vanaf. Maar dan komt het moment dat de nieuwe medewerker gaat starten. Hoe ga je daar als organisatie invulling aan geven? Waar je gewoonlijk iemand welkom heet en in contact brengt met nieuwe collega’s om hem of haar wegwijs te maken, is dat nu niet zo vanzelfsprekend. Je zult hier dus goed over moeten nadenken.. “Natuurlijk kun je nog steeds een rondleiding geven door een verlaten pand en zijn of haar werkplek aanwijzen”, vertelt Sjanet Bijmolt, HR-adviseur bij Destiny. “Maar het grote gemis blijft dat er geen beeld gevormd kan worden van de dagelijkse gang van zaken nu er geen sfeer geproefd kan worden. Het kantoor waar anders zoveel dynamiek heerst ziet er nu stil en verlaten uit.”

Op dit moment gebeurt onboarding zo goed als volledig online via Microsoft Teams. Sjanet: “Daar waar het niet mogelijk is, zoals het overhandigen van een laptop, telefoon en dergelijke, zorgen we voor gepaste afstand. Waar we normaal een inwerkprogramma kennen, maken we nu gebruik van een interactief onboard programma en vinden er Teamsmeetings plaats.”

Blijf op afstand in contact met elkaar

Alles draait om goede communicatie en in deze tijd is de rol van communicatie belangrijker dan ooit. “Blijf op afstand in contact met elkaar! Zorg ervoor dat de nieuwe medewerker ‘aangehaakt’ én betrokken blijft bij alles wat speelt in de organisatie. Betrokkenheid zorg voor verbinding. Dit doe je door dagelijks met elkaar in contact te blijven, via Teams of op een andere manier.”

Er zijn legio mogelijkheden om elkaar beter te leren kennen, bijvoorbeeld door de nieuwe medewerker via digitale tools uit te nodigen. “Denk hierbij aan een digitale vragenlijst die de medewerker binnen een maand moet zien te beantwoorden en hem of haar langs verschillende afdelingen brengt. Maak gebruik van deze kracht, zeker in een tijd dat de betrokkenheid kan afnemen. Het succes van onboarding tijdens een periode waarin strikte maatregelen gelden, is alles wat je digitaal aanreikt.”

Onboarding in de praktijk

Bibi van der Klauw maakt sinds kort deel uit van het Destiny-team, als projectmanager. Zij is vooral positief over het samenwerken en de behulpzaamheid van haar collega’s: “Ik voel me zeker welkom in het bedrijf”, vertelt ze. “We zitten momenteel in een unieke situatie en het is natuurlijk heel anders dan ik me had voorgesteld. Het is jammer dat ik mijn collega’s niet in real-life kan ontmoeten, maar er waren in de eerste weken veel mensen die openstonden voor een videocall om zo kennis te maken.” Ze voelt zich erg betrokken. “Wanneer collega’s tijdens een case merken dat ik bepaalde kennis heb, komen ze vaker naar mij toe met de vraag of ik bepaalde opdrachten kan oppakken.”

Ook nieuw in het team is Joost Nolte, als business development manager: “Ik was al bekend met de producten en diensten die Destiny aanbiedt, dus dat was voor mij niet heel ingewikkeld om te begrijpen. Als je eerder met deze producten en diensten hebt gewerkt, is dat efficiënter voor het inwerkproces.”

Joost ziet vooral de positieve kant van de huidige situatie en hoe thuiswerken voor hem in zijn voordeel werkt: “Het is fijn dat je met collega’s kan sparren op locatie, maar ik vind dat ik efficiënter kan zijn door ’s ochtends gewoon hier (thuis) te beginnen in plaats van twee keer 35 minuten in de auto te hangen. Dat scheelt me toch weer 70 minuten en ik ben wel van de productiviteit. Want stil zitten kan ik toch niet, dus dan kan ik beter van mijn probleem ook een deugd maken, toch?”

Leon Verhoeven heeft al ervaring in de telecomsector en komt Destiny ondersteunen als support engineer. “Iedereen is bereid om me te helpen, dus dat voelt goed. Ik heb inmiddels iedereen van de support-afdeling via een videocall kunnen spreken om kennis te maken.” Thuiswerken was hij al gewend. “Niet op kantoor werken is niet nieuwe voor me, dus ik pas me gemakkelijk aan.”

Leon wordt ook goed betrokken bij opdrachten: “Ik heb al op afstand kunnen meekijken met een collega hoe hij alles had ingericht bij een bedrijf. Binnenkort gaat hij dat bedrijf via videomeetings gebruikerstrainingen geven, waarbij ik kan aansluiten. Daar heb ik wel zin in!”

Bekijk het vanaf de positieve kant

Werken in een nieuwe omgeving is voor iedereen spannend en in deze tijd al helemaal. “Spreek wederzijdse verwachtingen naar elkaar uit en geef duidelijkheid over verantwoordelijkheden”, aldus Sjanet. “Waar een nieuwe medewerker de eerste dagen nog wel eens overladen kon worden met (onnodige) informatie, werkt de coronatijd in zijn voordeel en gaat dit veel meer gefaseerd. De vertraging die nu ontstaat, maakt dat we ons er ook bewust van worden dat we in de praktijk vaak geneigd zijn teveel informatie te delen in een korte tijd. Nu werken we gerichter en wordt informatie verspreid gedeeld, wat veel prettiger is voor een nieuwe medewerker om kennis eigen te maken.”