Niet alle bedrijven leden vorig jaar onder de pandemie

Laatst bijgewerkt: 19-09-2021 18:00:05

Persbericht - Waar sommige bedrijven het hoofd nipt boven water hielden vorig jaar, geldt voor andere organisaties dat de pandemie hen qua omzet veel goeds heeft gebracht. Een voorbeeld van zo’n partij is De Boer Dental. Deze organisatie, een medische groothandel, floreerde door een sterk groeiende vraag naar onder meer nitril handschoenen, mondkapjes en bijvoorbeeld handgel. Het bracht de nodige uitdagingen met zich mee voor de groothandel. Hoe kon aan de plotselinge groei in de vraag naar medische hulpmiddelen voldaan worden? Op welke manier konden producten tijdig geleverd worden bij klanten?

In dit artikel lees je meer over de wijze waarop De Boer Dental snel handelde toen het de vraag naar haar producten zag groeien. Een kans die veel andere partijen lieten liggen, door een beperkte voorraad en sterk vertraagde of helemaal geen leveringen vanuit de leverancier.

Vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen groeide snel

Kort na de uitbraak van de pandemie steeg de vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen op hoog tempo. In supermarkten werden de winkelmandjes gereinigd met alcohol, bij de kapper droeg men nitril handschoenen en mondkapjes, in het openbaar vervoer werd het dragen van de mondmaskers verplicht, enzovoorts. Maatregelen die ertoe hebben geleid dat er een run op deze persoonlijke beschermingsmiddelen ontstond. Niet alleen op de zakelijke markt. Ook particulieren sloegen de beschermingsmiddelen massaal in, om te voorkomen dat zij niet meer binnen konden komen bij de supermarkt of in de bus.

Daar de vraag naar deze beschermende middelen voor de pandemie veel kleiner was, ontstond er lichte paniek bij aanbieders hiervan. Hoe kon aan de sterk toenemende vraag vanuit het land worden voldaan?

Processen analyseren en verbeteren

Belangrijke eerste stap was het analyseren van de bestaande processen. Met name op logistiek vlak moest in de beginfase van de pandemie veel veranderd worden. Doordat de vraag voor de pandemie beperkt was, had de levering van voorraden weinig haast. Immers, de voorraad werd op zo’n manier aangehouden dat aan de vraag van vaste klanten kon worden voldaan zonder grote loodsen te moeten vullen met voorraden. Veel belangrijker was de kostenefficiëntie hierin. Lagere transportkosten zorgen voor een hogere marge op de producten.

Toen de pandemie zijn intrede deed, was die haast er plotseling wel. Het was voor De Boer Dental reden om de bestaande werkwijze los te laten en te zoeken naar alternatieven. Hardlopers zoals latex handschoenen werden niet langer per boot naar Nederland gehaald, maar voortaan per vliegtuig. Iets wat veel sneller gaat, maar ook wat tegelijkertijd voor aanzienlijk hogere kosten zorgde. Iets wat impact heeft op de cashflow van een bedrijf. Het nemen van dit risico wierp z’n vruchten echter al snel af, daar de aangeleverde producten nagenoeg dezelfde dag weer verdwenen door de grote vraag vanuit het land.

Pandemie nog niet voorbij

Hoewel de vaccinatiegraad relatief hoog is in Nederland en de maatregelen langzaamaan los worden gelaten, zal de vraag naar persoonlijke beschermingsmiddelen hoog blijven is de verwachting. Denk bijvoorbeeld aan kantoorpanden die hun deuren weer openen voor medewerkers. Deze medewerkers moeten de mogelijkheid hebben hun handen te desinfecteren, wanneer zij dit willen. Ook de vraag naar mondkapjes zal zeer waarschijnlijk hoog blijven. Mede door het feit, dat deze nog steeds gedragen worden door veel mensen om een verdere verspreiding van het virus tegen te kunnen gaan. Een positieve ontwikkeling voor een partij als De Boer Dental.

Gewenste service bieden en klanten binden staat voorop

Het moge duidelijk zijn dat lang niet alle sectoren getroffen zijn door de pandemie. Een bedrijf als De Boer Dental heeft kunnen profiteren van de kansen die de pandemie ondernemers bood. Tegelijkertijd blijft de Friese ondernemer nuchter. Het bedrijf zal de focus op de binding met de klant blijven leggen. Uiteindelijk is dat hetgeen waarmee je het verste komt. Al heeft de sterk gestegen omzet fraaie nieuwe kansen gebracht, een uitbreiding van het pand of een verhuizing is er een voorbeeld van zegt de ondernemer.

Ook veel kleinere webwinkels of webwinkels met een heel ander productaanbod hebben geprofiteerd van de pandemie. Consumenten deden hun aankopen de laatste maanden steeds vaker online. De verwachting is dat deze trend de komende periode door zal zetten. We kopen niet alleen een cadeautje of kleding online, ook producten als de boodschappen worden vaker online besteld door Nederlandse consumenten.