Geen producten in je winkelwagen.

Nederlandse ondernemers trekken week lang samen op met Maasai in Kenia

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:25:51

Persbericht - Van 3 - 11 oktober organiseert de Ondernemerschap Academy® een reis naar Maasailand in Kenia. In 7 dagen lopen zij met een groep Nederlandse ondernemers 100 kilometer door Maasailand samen met de Maasai.

De Ondernemerschap Academy® coacht, begeleidt en adviseert ondernemers en organiseert workshops en verdiepende programma’s specifiek voor ondernemers in het MKB.

Reden voor ons om de eigenaar van de Ondernemerschap Academy® Emile Langerak te interviewen. We kennen tenslotte de trips met ondernemers naar Silicon Valley en de handelsdelegaties naar het buitenland, maar een reis naar de Maasai in Kenia? Dat zien we niet vaak voorbij komen op onze redactie.

“Een onvergetelijke ervaring”

“Het is inderdaad niet te vergelijken met een reis naar Sillicon Valley en we gaan ook niet naar Kenia voor een handelsmissie, maar ik kan je wel verzekeren dat deze reis je veel gaat opleveren.”

“Stel je voor, een week zonder telefoon en contact met de buitenwereld. Volledig aangewezen op jezelf, je reisgenoten, de natuur en de Maasai waar je mee optrekt. Dit wordt een onvergetelijke ervaring die inzichten geeft die je als mens nooit meer vergeet.”

In dialoog met de Maasai

Langerak vervolgt: “Een jaar geleden heb ik samen met medeorganisatoren Anne-Mariecke Haijkink en Ilmar Bouwer een ontmoeting gehad met stamoudste Ezekiel Ole Katato.”

“Ezekiel vertelde vol passie hoe de Maasai in staat zijn om eeuwenoude tradities te bewaren, terwijl de traditionele leefwijze sterk onder druk staat. Hoe hij zijn gemeenschap oproept om minder afhankelijk te zijn en te investeren in de toekomst. En hoe de Maasai omgaan met grote uitdagingen zoals de enorme droogte door het veranderende klimaat.”

“Uitdagingen die ondernemers – weliswaar in een totaal andere context – ook in het klein ervaren. Dat is ook de reden waarom we samen met Ezekiel deze reis organiseren, waarbij we de dialoog tussen de ondernemers en de Maasai stimuleren.”

“We trekken een week lang samen op, lopen 100 kilometer door Maasailand en voor iedere ondernemer die meegaat loopt er ook een lid van de Maasai mee. Hierdoor kunnen we in dialoog gaan om met én van elkaar te leren.”

“Een ondernemer maakt zich niet minder afhankelijk door zelf meer uren te werken”

In dialoog met de Maasai, licht eens toe?

Langerak: “Nou, veel MKB ondernemers werken bijvoorbeeld hard om de groei ambities waar te maken of de groei goed te faciliteren. Ruim 6 op de 10 ondernemers groeit volop, maar ervaart grote uitdagingen om de groei bij te houden. In beide gevallen lossen zij problemen op door zelf meer uren te werken. Logisch, maar hierdoor wordt het bedrijf niet minder, maar juist méér afhankelijk van diezelfde ondernemer.”

“Door alleen al deel te nemen aan deze reis kom je volledig los uit de waan van de dag, want er is simpelweg geen telefonisch bereik in Maasailand. Daarnaast willen de Maasai zich als nomadenvolk ook niet afhankelijk maken. Door met elkaar in gesprek te gaan ontstaan er nieuwe ideeën en inzichten.”

“Een eeuwenlange cultuur met eigen rituelen en gebruiken”

Aan welke inzichten denk je dan?

“Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je een bedrijfscultuur creëert waar mensen trots zijn op het werk wat zij doen en dit ook uitdragen. Waar medewerkers elkaar versterken en je in staat bent om talent te binden en het juiste personeel aan te trekken?”

“De Maasai vormen al eeuwenlang een gemeenschap met eigen rituelen en gebruiken waar iedereen elkaar helpt en zowel de krijgers als de vrouwen een belangrijke rol vervullen voor de hele community.”

“Terwijl wij de discussie hebben over het bestaan van het klimaatprobleem ervaren zij dagelijks het effect”

“En waar wij in Nederland de discussie hebben of het klimaatprobleem werkelijk een probleem is, ervaren de Maasai al jarenlang dagelijks het effect. Het land wordt getergd door grote droogte waardoor er geen gras groeit en vee sterft. Hoe gaan zij om met deze veranderende omgeving?”

“De omgeving voor een ondernemer is ook continue in verandering. Hoe ga jij als ondernemer om met deze veranderingen en hoe speel jij hierop in?”

“Garantie: inzichten die jou en je bedrijf verder helpen”

“Dit zijn slechts enkele voorbeelden”, aldus Langerak. “De inzichten zullen voor iedere deelnemer anders zijn. Maar ik beloof dat dit een onvergetelijke reis wordt die gegarandeerd leidt tot inzichten die je verder helpen, zowel op persoonlijk vlak als voor je bedrijf.”

“Nog enkele plekken beschikbaar”

En zijn er al aanmeldingen?

Langerak: “Sterker nog, er zijn op dit moment al 15 aanmeldingen en we hebben nog maar enkele plekken beschikbaar. Geïnteresseerden kunnen alle informatie over de reis lezen op onze website.”

“De investering bedraagt 1.950 euro per deelnemer, die overigens volledig ten gunste komt van de Maasai zodat zij ook na ons vertrek kunnen blijven bouwen aan hun toekomst in Kenia.”

Meer informatie & opvragen brochure:

Ga naar https://www.ondernemerschapacademy.nl/programma/7-daagse-reis-naar-kenia/ of bel met de Ondernemerschap Academy® op telefoonnummer: 030 – 237 07 00.