Met forecasting creëert u de perfecte personeelsplanning

Laatst bijgewerkt: 10-06-2022 17:00:08

Persbericht - Forecasting is belangrijk voor bedrijven die te maken hebben met strategische personeelsplanning. Door personeelsplanning systeem met forecasting in te zetten, kunt u de perfecte personeelsplanning maken. Zo voorkomt u onder- en overbezetting en komen de werkzaamheden binnen de organisatie beter overeen met de behoeftes van de klant.

Personeelsplanning

Bij personeelsplanning wordt er gezocht naar de balans tussen personeelsbehoefte, personeelsbeschikbaarheid en de vraag en aanbod op de werkvloer. Zo sluit de bezetting naadloos aan met de behoeften van de klant. Door een personeelsplanning te maken, zet u het juiste personeel met de juiste kennis op het juiste tijdstip aan het werk. Hierdoor kunnen de bedrijfsdoelen kwalitatief opgepakt worden.

Tegenwoordig zijn we minder gebonden aan tijd en plaats, maar we hebben elkaar nog steeds nodig. Plansoftware helpen u om goed te presteren op de werkvloer. Deze zorgen ervoor dat werknemers en klanten onderling op een efficiënte manier plannen, samenwerken en kennis delen.

Een personeelsplanning forecast

Een personeelsplanning systeem beschikt vaak ook over een forecast tool. U kent het credo van moderne ondernemerschap vast al: ‘’meten is weten’. Een goede forecast baseert u dan ook op basis van uw historische planningsdata. Met het gebruik van personeelsplanning software kunt u een forecasting tool inzetten. Een forecasting tool helpt u om een inschatting te maken van de benodigde diensten met behulp van een historische planning dataset.

Nadat u uw historische data en doelen voor ogen heeft, zult u zich vast afvragen: hoe moet ik inschatten hoeveel mensen ik nodig heb? Uw data en doelen vormen de sleutel tot uw forecast inzage voor de personeelsplanning. Op basis van de historische data is het mogelijk om de verwachte taken of werkzaamheden te berekenen. Met de uitkomst van deze forecast kunnen de juiste medewerkers ingepland worden. Dit voorkomt over- en onderbezetting.

Nadat het rooster is gemaakt met behulp van de forecasting tool kan er op de dag zelf ook nog van alles veranderen. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers die veelal te laat komen of niet komen opdagen. Software tools kunnen zulk soort ongewenste situaties helpen te voorkomen. In een goed softwaresysteem kunnen teamleiders beoordelingen bijhouden van werknemers. Zo zullen werknemers met negatieve beoordelingen minder snel worden ingepland. Dit soort situaties worden dan geminimaliseerd.

Daarnaast kunt u nooit helemaal zeker van de ingeroosterde bezetting zijn. Werknemers kunnen bijvoorbeeld onverwacht ziek worden. Houd er dus rekening mee, dat de gewenste productiviteit gebaseerd is op aannames of metingen uit het verleden. Een 100% theoretisch betrouwbaar rooster bestaat dus niet helemaal. Deze is altijd afhankelijk van de veranderlijke praktijk. Wel is het zo, hoe meer historische data u genereert, hoe betrouwbaarder de forecasting het rooster opstelt.

Afwegingen voor het bedrijf

Heeft uw bedrijf een groot team van planners en wordt er voornamelijk Excel gebruikt voor de planning? Wellicht is het dan efficiënter om een softwarepakket met een goede forecasting tool af te wegen. Met het aanschaffen van alleen een softwarepakket zonder forecasting tool komt u er alsnog niet ver mee. U houdt dan geen rekening met de shifts waarvoor er te veel of te weinig werknemers worden ingezet. Dat kost op den duur ook veel geld voor het bedrijf. Met een personeelsplanning software inclusief forecasting tool, krijgt u naast een betrouwbaar rooster ook relevante data. Op termijn is de personeelsplanning forecasting tool een duurzame investering. Door het accuraat bij te houden van al uw data, wordt het samenstellen van het ideale werkrooster ook steeds beter.

Personeelsplanning app

Personeelsplanning software is niet alleen ideaal voor roostermakers, maar voor alle werknemers. Symagic biedt ook een handige personeelsplanning app aan. Doormiddel van deze app, kunnen werknemers eenvoudig en efficiënt het rooster samenstellen. Alle werknemers in het bedrijf kunnen altijd en overal diensten inzien en communiceren over aanpassingen. Roosterwijzigingen zijn direct inzichtelijk door notificaties. Daarnaast heeft de app meerdere functies. Werknemers kunnen zelf de beschikbaarheid doorgeven, diensten ruilen of verlof aanvragen. Managers en werknemers krijgen dan een inzichtelijk beeld van hoe het bedrijf de kennis en competenties optimaal in de planning kan verwerken.

Bent u opzoek naar een efficiënt personeelsplanning systeem? De workforce management software van Symagic biedt vele voordelen. Ontdek wat de mogelijkheden zijn betreft personeelsplanning en forecasting.