Met deze slimme tip kan je veel geld besparen op je wagenpark

Laatst bijgewerkt: 29-08-2021 16:00:06

Persbericht - Ondanks de coronacrisis en het vele thuiswerken, blijven veel bedrijven vasthouden aan lease auto’s. Maar is het wel zo verstandig...

Ondanks de coronacrisis en het vele thuiswerken, blijven veel bedrijven vasthouden aan lease auto’s. Maar is het wel zo verstandig als ze nu zo veel stilstaan? Een poolauto is in veel gevallen goedkoper én efficiënter!

Verschil tussen een poolauto en een lease auto

Een poolauto is eigenlijk een soort leaseauto voor meerdere personen. De poolauto staat in de regel op de locatie van je bedrijf en mag door alle collega’s bestuurd worden. Veel bedrijven werken met een soort inschrijfsysteem: ben jij de eerste die de auto nodig heeft, dan boek je ‘m door jezelf in te schrijven. Zo weet iedereen waar de auto is. Tenzij je collega’s natuurlijk de hele dag op de weg zitten om klanten te bezoeken, kun je dus heel veel geld besparen als je die lease auto inwisselt voor een poolauto.

Verschil tussen een poolauto en een privé auto

Werknemers kunnen voor verschillende redenen een auto nodig hebben. Moeten ze naar een zakelijke afspraak, of naar een cursus? Dan kan dat vaak ook met de privé auto. De onkosten, zoals benzine, kunnen dan gedeclareerd worden. Voor de werknemer is dit alleen niet altijd voordelig: naast benzine moet er natuurlijk ook rekening gehouden worden met afschrijving, verzekering, wegenbelasting en onderhoud. En dan moet je er niet aan denken dat er schade wordt gereden… Voor de werkgever betekent dit ook weer extra administratieve rompslomp. En hoe komt het over als je collega in z’n oude bakkie voorrijdt bij een belangrijke zakelijke afspraak? Een poolauto kan in deze gevallen dus ook uitkomst bieden!

Waar moet je aan denken als je kiest voor een poolauto?

• Gebruiksbeheer: dit kan bijvoorbeeld met een gedeelde Outlook kalender.
  • Kilometerregistratie: er mag maar maximaal 500 kilometer per jaar privé met de auto gereden worden, anders moet er bijtelling over worden betaald.
  • Maak duidelijke afspraken over het gebruik van de auto: moet de auto worden gewassen? Wie betaalt die kosten? Hoe wordt er omgegaan met bekeuringen?

Poolauto kopen of leasen?

Oké, een poolauto is dus echt wel een goed idee. Je kan natuurlijk één of meerdere auto’s kopen en deze inzetten als poolauto. Maar als je het niet ziet zitten om ineens een heleboel geld af te tikken, kan je er ook voor kiezen om er één of meer te leasen. Dit kan je bijvoorbeeld doen bij Autohopper, de no-nonsense autoverhuurder van Nederland. Afhankelijk van jouw wensen worden er duidelijke afspraken gemaakt.

Wil je altijd de allernieuwste auto(‘s) van maximaal een half jaar oud, of vind je het juist niet erg om in een auto van een jaar tot maximaal anderhalf jaar oud voor de dag te komen? En wil je een compacte stadsauto, ruime station, grote SUV, bestelbusje of een mix van al deze auto’s? Het kan allemaal, op meer dan 120 locaties in Nederland. Autohopper kan je volledig ontzorgen. Je leaset altijd inclusief ruime kilometerbundel, verzekering en pechhulp. En omdat de auto’s zo nieuw zijn kom je dus nooit voor onverwachts hoge onderhoudskosten te staan. Daarnaast heb je maar een contractperiode van 1 maand. Heb je de auto(‘s) niet meer nodig? Je kunt ze weer kosteloos inleveren! Dit in tegenstelling tot een leaseauto.

Meer weten over het leasen van poolauto’s, of wil je graag dat de slimme koppen bij Autohopper eens met je meedenken over hoe jij je wagenpark slimmer en flexibeler kan inrichten? Neem vrijblijvend contact met ons op.