Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Persbericht - Mentale vermoeidheid leidt tot slechtere prestaties

Wanneer je de hele dag kantoorwerk doet ben je aan het eind van de dag behoorlijk moe. Fysiek heb je…

Wanneer je de hele dag kantoorwerk doet ben je aan het eind van de dag behoorlijk moe. Fysiek heb je geen zware arbeid verricht, maar mentaal kun je helemaal op zijn. Dat komt omdat je de hele dag informatie verwerkt. Je hersenen draaien bijvoorbeeld op volle toeren wanneer je uitzoekt voor welke prijs je de wijnkoelkast moet verkopen of welke wijnkast deze week in de aanbieding moet.

Vermoeid brein
Mentale vermoeidheid heeft invloed op je lichaam ontdekten onderzoekers van de Vrije Universiteit Brussel. Zij concluderen dat je hersenen met heel veel moeite communiceren wanneer er sprake is van mentale vermoeidheid. En dat heeft meer impact op ons lichaam dan we altijd dachten. Het leidt tot lichamelijke slechtere prestaties. Dat is best raar. Want eigenlijk is er fysiek niets met je aan de hand. Er is geen sprake van een hogere bloeddruk of een verhoogde hartslag.

Ongemakkelijk gevoel
Hoe komt het dan dat fysieke activiteiten je minder goed afgaan en dat inspanningen extra zwaar voelen? Volgens de onderzoekers komt dat omdat je je niet zo fijn voelt als je mentaal moe bent. Je voelt je ongemakkelijk en dat beïnvloedt sportieve prestaties. Alleen al het vooruitzicht om je Tommy Hilfiger tas in te pakken met je sportkleren maakt je al moe. Sporten met mentale vermoeidheid kan je vergelijken met wanneer je gaat sporten bij hele hoge temperaturen. Dat voelt eveneens niet fijn. Eigenlijk verandert er in je lichaam helemaal niets, maar toch zorgt het oncomfortabele gevoel ervoor dat je fysieke prestaties een stuk minder goed zijn dan normaal.

Wat kun je er tegen doen?
De onderzoekers kwamen met een opmerkelijke conclusie. Het helpt namelijk om je mond te spoelen met drankjes waarin koolhydraten of cafeïne zitten. De receptoren in je mond worden hierdoor geactiveerd en de aanmaak van dopamine ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd wordt gestimuleerd. Dat alles heeft tot gevolg dat er meer communicatie in je brein plaatsvindt en daardoor verdwijnt vermoeidheid en dat is goed nieuws voor je sportieve prestaties.

Laad de batterij op
Tot slot vergeet niet dat vermoeidheid voortkomt uit het feit dat je lichaam en geest teveel belast wordt. Wanneer je energiepeil heel laag is geef je lichaam rust. Dat is erg belangrijk. Gun jezelf ontspanning. Neem bijvoorbeeld na twee uren werken een kwartiertje rust. Drink een kopje thee of lees een tijdschrift. Laad jezelf op, want wanneer je helemaal uitgeput raakt ben je verder van huis.