Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meer grip op je bedrijfssituatie tijdens de pandemie? Zo doe je het

Laatst bijgewerkt: 31-07-2021 18:00:05

Persbericht - Veel bedrijven in ons land zijn zwaar getroffen door de coronapandemie. Bedrijven in sommige branches moesten noodgedwongen hun deuren gesloten...

Veel bedrijven in ons land zijn zwaar getroffen door de coronapandemie. Bedrijven in sommige branches moesten noodgedwongen hun deuren gesloten houden, terwijl andere ondernemers hun afzet flink zagen dalen. Gevolg hiervan is dat er de afgelopen tijd (aanzienlijk) minder geld binnen is gekomen. Sommige bedrijven zien inmiddels licht aan het einde van de tunnel, maar dit geldt helaas lang niet voor iedere ondernemer. Ondervind je ook nog steeds hinder van de pandemie? Wij bieden jou graag de helpende hand. In deze tekst vertellen wij jou namelijk hoe je meer grip krijgt op je bedrijfssituatie tijdens de pandemie.

Breng veranderingen in kaart
Corona heeft binnen nagenoeg ieder bedrijf voor de nodige veranderingen gezorgd. Zo is de kans bijvoorbeeld groot dat jouw personeel de laatste tijd veel meer thuis heeft gewerkt dan gebruikelijk. Daarnaast is het goed denkbaar dat jouw bedrijf nog ander veranderingen heeft doorgemaakt. Om meer grip op jouw bedrijfssituatie te krijgen, raden wij je aan alle veranderingen in kaart te brengen. Heb je dit inmiddels gedaan? Geef dan aan of het om tijdelijke of blijvende veranderingen gaat. Voor sommige bedrijven is thuiswerken een tijdelijke verandering, maar er zijn ongetwijfeld ook bedrijven die dit na de coronacrisis als uitgangspunt blijven nemen.

Analyseer jouw bedrijf
Wil je meer grip krijgen op je bedrijfssituatie tijdens de coronapandemie? Dan raden wij je aan een analyse te maken van de huidige situatie. Tijdens zo’n analyse kijk je terug op veranderingen die in de afgelopen periode plaats hebben gevonden. De kans is groot dat je niet weet hoe je dit precies moet doen. Richt je in dat geval tot het corona canvas voor ondernemers. Het corona canvas bestaat uit vijf dimensies. Hieronder lichten we ze alle vijf kort toe. Wanneer je ieder stap doorloopt, weet je wel acties je op korte termijn uit moet voeren.

1. Jij, de ondernemer
Om grip op je bedrijfssituatie te krijgen, kijk je allereerst naar jezelf. Hoe kijk je inmiddels tegen het ondernemen aan? En heeft de pandemie jouw kijk op ondernemen veranderd? Vraag jezelf ook af of je in de toekomst blijvend op een andere manier wilt ondernemen.

2. Vraag en aanbod
Zoek uit of de vraag waar je voorheen op inspeelde veranderd is als gevolg van de pandemie. Het kan ook zijn dat je zelf het aanbod hebt aangepast. Kijk daarom ook naar veranderingen op dit gebied.

3. Aanbod
Zie je veranderingen in de vraag? Dan verandert het aanbod waarschijnlijk ook. Misschien richt jij je nu wel op een andere doelgroep. Breng dit voor jezelf goed in kaart.

4. Processen
De pandemie heeft ongetwijfeld ook gezorgd voor veranderingen in de manier van ondernemen. Zo kan het zijn dat je processen de afgelopen tijd anders ingericht hebt.

5. Financiën
Last but not least de financiën. De coronapandemie heeft op dit gebied waarschijnlijk ook voor de nodige veranderingen gezorgd. Kijk daarom goed hoe je er momenteel op financieel vlak voor staat.

Ondernemingsplan bijsturen of niet?
Heb je het bovenstaande corona stappenplan gebruikt om veranderingen binnen jouw bedrijf in kaart te brengen? Dan heb je inmiddels (als het goed is) een duidelijk overzicht van je bedrijfssituatie op dit moment. Aan de hand van deze waardevolle informatie kun je bepalen welke koers jouw onderneming de komende periode gaat varen. Ga je op dezelfde voet verder of is het misschien toch handig om het ondernemingsplan op bepaalde punten enigszins aan te passen? Door kritisch naar jouw bedrijf te kijken slaag je er ongetwijfeld in om meer zicht te krijgen op je bedrijfssituatie.