Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ken jij de verschillen tussen zakelijk en particulier internet?

Laatst bijgewerkt: 08-06-2021 10:42:41

Persbericht - Wanneer je mensen vraagt naar het verschil tussen zakelijk en particulier internet, zullen ze over het algemeen als eerste wijzen...

Wanneer je mensen vraagt naar het verschil tussen zakelijk en particulier internet, zullen ze over het algemeen als eerste wijzen op het prijsverschil. Ga je ze vervolgens vragen wat de reden is voor dat prijsverschil, dan komen ze vaak niet echt tot de kern van de zaak. Dat de zakelijke gebruiker een hogere bandbreedte nodig heeft, weten de meeste mensen nog wel te benoemen. Denk bijvoorbeeld aan het vele gebruik van clouddiensten en het feit dat diverse gebruikers tegelijkertijd ingelogd zijn. Maar er zijn nog veel meer redenen waarom zakelijk internet verschilt van de pakketten die aan consumenten worden aangeboden.

Serviceniveau

Op de eerste plaats is dat het serviceniveau van de provider. Bedrijven zijn voor hun continuïteit in hoge mate afhankelijk van een stabiele internetverbinding. Als die verbinding uitvalt, ligt vaak het hele bedrijf plat. De zogenoemde “Service Level Agreement” (SLA) is bij zakelijk glasvezel van een heel ander niveau dan bij een internetabonnement voor particulieren. Het verschil zit vooral in de hogere beschikbaarheidsgarantie voor zakelijke klanten. Die vertaalt zich in een snelle service wanneer zich een storing voordoet, zodat het getroffen bedrijf de draad snel weer kan oppakken. Zelfs bij een storing midden in de nacht is er direct iemand beschikbaar om te kunnen ingrijpen. Voor consumenten geldt doorgaans het begrip ‘best effort’, hetgeen inhoudt dat aan de snelheid waarmee storingen of capaciteitsproblemen verholpen worden geen rechten kunnen worden ontleend.

Lagere overboekingsfactor

Met de overboekingsfactor wordt aangegeven hoeveel gebruikers aangesloten worden op dezelfde internetverbinding. Als via dezelfde verbinding tegelijkertijd veel mensen online zijn, die allemaal intensief gebruik maken van het internet, kan dat van invloed zijn op de downloadsnelheid. Zakelijke gebruikers krijgen de garantie dat er minder gebruikers op dezelfde verbinding worden gezet, maar dat heeft natuurlijk consequenties voor de tarieven. Het hogere tarief compenseert in dit geval het gemis van die extra klanten per verbinding.

Aanvullende diensten

Omdat geen bedrijf hetzelfde is, variëren ook de wensen met betrekking tot de internetaansluiting. Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld gebruik wil maken van clouddiensten, kan dit als extra aanvulling aan het abonnement worden toegevoegd. Wil je bellen door middel van VoIP of een systeem waarmee je pintransacties via een beveiligde verbinding kunt laten uitvoeren? Dat is allemaal mogelijk en wordt veelal separaat in rekening gebracht. Op die manier zijn de aanbieders in staat om de kosten voor een basisabonnement relatief betaalbaar te houden.