Je kantoor verduurzamen? 7 tips die minder kosten dan zonnepanelen!

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:31:42

Persbericht - Als ondernemer kun je er bijna niet onderuit: duurzaam ondernemen is het nieuwe normaal. Maar je kantoor verduurzamen, hoe doe je dat zonder heel veel geld uit te geven? Zonnepanelen, elektrische auto’s – het kost allemaal wat. Gelukkig kun je het ook een stuk voordeliger aanpakken.

1. Kies voor een waterbesparende kraan

Natuurlijk kun je de verduurzaming van je kantoor groots aanpakken met laadpalen voor de deur en nieuw isolatiemateriaal. Maar er zijn ook genoeg simpele maatregelen die veel minder kosten. Waterbesparende kranen bijvoorbeeld. Dat scheelt heel wat waterverbruik per jaar. En dat zonder dat jij en je team er iets voor hoeven te laten. Bovendien verdien je de investering snel terug door je lagere waterafrekening.

Nog een handige tip is een waterontharder (zoals de TX5000, een duurzame waterontharder die werkt met een magneet). Je kent het wel: je koffiezetapparaat of waterkraan krijgt al snel last van kalkaanslag. Dat betekent niet alleen veel schrobben, maar ook een kortere levensduur van je apparaten. Dat komt het milieu dan weer niet ten goede. Een duurzame waterontharder is een goede manier om je apparaten langer te laten meegaan. Beter voor het milieu en de portemonnee!

2. Print minder

Paperless werken is natuurlijk al een tijdje hip, hot & happening. En dat niet voor niets. Vaak is het helemaal niet nodig om al je documenten te printen. Zorg ervoor dat je standaard een laptop bij de hand hebt tijdens een vergadering. Print e-mails niet, maar neem ze digitaal mee. Dan kom je al een heel eind. Zelfs het ondertekenen van documenten kun je vaak digitaal (bijvoorbeeld in Adobe Reader) doen. Oftewel: de printer is helemaal niet zo hard nodig als je misschien denkt.

3. Vrolijk het kantoor op met planten

Groen op kantoor staat niet alleen heel gezellig, maar komt ook het milieu ten goede. Planten nemen namelijk CO2 op uit de lucht en zetten het om in zuurstof. Ook helpen planten bij het reguleren van de temperatuur en vochtigheid op kantoor, waardoor de airco minder hard hoeft te werken. Goed voor het milieu en goed voor het werkklimaat! Het blijkt zelfs dat planten kunnen zorgen voor 15% meer productiviteit op de werkvloer. Ook een fijne bijkomstigheid!

4. Drink koffie op een milieuvriendelijke manier

Het blijkt nogal uit te maken waar jij je dagelijkse koppen koffie of thee uit drinkt op kantoor. Vaak wordt gedacht dat een stenen mok beter is dan een wegwerpbekertje. De werkelijkheid ligt alleen genuanceerder, zo stelt Milieu Centraal. Niet alleen het wegwerpen van bekertjes voor eenmalig gebruik is namelijk milieubelastend. Ook het afwassen van je stenen mok is dat. Belangrijker dan je type koffiebeker is hoe je omgaat met je mok of wegwerpbeker.

Een paar tips:

• Was je stenen mok niet na elke keer drinken af met warm water. Zet hem liever in een volle afwasmachine of was met koud water.
  • Gebruik wegwerpbekertjes meerdere keren. Spoel ze zo nodig om.
  • Laat wegwerpbekertjes ophalen en recyclen door een bedrijf.

5. Investeer in afvalscheiding

Afval voorkomen is sowieso een goede zaak. Nog belangrijker is het om afval via recycling een tweede leven te geven. Wel is het daarvoor essentieel dat je je kantoorafval goed scheidt. Laat dus de kleine afvalbakjes onder elk afzonderlijke bureau weg en vervang die door grote bakken voor verschillende soorten afval. Zo kun je papier, GFT, plastic en restafval allemaal afzonderlijk inleveren bij de gemeente of het afvalverwerkingsbedrijf.

6. Kies voor tweedehands kantoormeubilair

Niets is zo zonde als eens in de zoveel jaar al je kantoormeubilair aan de weg zetten en vervangen door nieuwe meubels. Breng liever oude meubels weg naar de kringloopwinkel. Overweeg ook zelf eens tweedehands kantoormeubilair. Die meubels zijn vaak nog net zo prima als gloednieuwe meubels. En nog voordelig ook.

Kantoormeubelen huren is trouwens ook een goede optie als je wel graag eens in de zoveel tijd wat nieuws hebt staan.

7. Werk vanuit huis

En als laatste tip voor je kantoor verduurzamen: werk thuis. Dat is niet alleen het advies van Rutte tijdens de coronapandemie. Nee, het is ook los daarvan een goed advies voor duurzamer werken. Minder mensen op kantoor betekent ook minder stroom, minder vervoer, minder files en kleinere kantoren. In meerdere opzichten een belangrijke stap naar verduurzaming van je werkplek dus!

Lees ook: ‘Duurzaam ondernemen: goed voor het milieu, je concurrentiepositie en je portemonnee’.