Persbericht -
In een tijdperk waarin elke zakelijke beslissing wordt gewogen en gemeten, duikt een brandende vraag op bij B2B-marketing: is onze obsessie met leads, leads en nog meer leads, nog wel relevant?
In de kern draait Lead Generation om het vinden en cultiveren van potentiële klanten voor je onderneming. Te veel bedrijven zetten al hun fiches in op Lead Generation, vaak ten koste van het grotere plaatje. Hoewel het geweldig is om een constante stroom van geïnteresseerde partijen te hebben, is het focussen op alleen deze strategie kortzichtig.
Demand Generation gaat verder dan de simpele neonreclame voor je restaurant. Het gaat om de verhalen, de ervaringen en de waarde die je aan de markt levert, nog voordat je iets vraagt in ruil. Dit is het proces waarbij je niet alleen interesse opwekt, maar een daadwerkelijke vraag naar je producten of diensten creëert.
De leads die uit zichzelf naar jou toekomen zullen van veel hogere kwaliteit zijn. Immers, zij weten wat je te bieden hebt en zijn al overtuigd van jouw kunnen. Ze hebben je meerdere malen op LinkedIn voorbij zien komen waaruit bleek dat jij dé expert uit het veld bent.
Als sales deze binnenkomende leads oppakt is de kans op succes vele malen hoger en zal het salesproces veel korter duren.
Je merk bouwen en waarde leveren vóórdat je iets verkoopt, is geen nieuwe strategie, maar wel een waar vaak geen tijd voor is. Door eerst te investeren in Demand Generation, leg je een fundament. Wanneer je vervolgens inzet op Lead Generation, merk je dat je leads kwalitatiever zijn en meer betrokken bij je merk. Het is een langetermijninvestering die zich uitbetaalt in betere conversies en klantloyaliteit. Dit zijn dus de leads en klanten die een goede fit zijn met jouw business.
Als ondernemer weet je dat niet alles meetbaar is. Je hoopt het wel, maar helaas is dit een utopie. Meet the ‘Dark Funnel’ – het deel van de customer journey dat je niet direct kunt zien. Misschien hebben je leads al eerder over je gehoord bij het koffiezetapparaat, hebben ze je podcast geluisterd of zijn ze al maandenlang stille volgers op je social media…
Niet te meten, maar ze worden gevoed door effectieve Demand Generation-strategieën.
Terwijl de zakenwereld blijft evolueren, is het essentieel voor ondernemers en CEO’s om langetermijn (Demand Generation) te denken en niet alleen te focussen op de korte termijn (Lead Generation).
De ideale aanpak is dan ook een combinatie: 50% van je marketingresources naar Demand Generation en 50% naar Lead Generation.
Uiteraard is deze verdeling een richtlijn en moet je dit aanpassen naar jouw business, de markt en je beschikbaarheid van je team.