Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Introducing: Het Leapforce Flywheel of Growth Hacking

Laatst bijgewerkt: 10-08-2021 11:21:15

Persbericht - Het afgelopen jaar heeft het Leapforce team hard gewerkt aan de machine achter het bedrijf en de rode draad in de Leapforce methodiek: Het Leapforce Flywheel of Growth Hacking.

Als jong en snelgroeiend bedrijf zet Leapforce zich in om klanten te helpen groeien met behulp van online tooling en growth hacking technieken. Dit doet het team aan de hand van een systematische werkwijze. Een werkwijze die met zo min mogelijk tijd en geld zoveel mogelijk resultaat oplevert. Na lange tijd puzzelen, plannen en testen is de werkwijze eindelijk klaar voor gebruik en heeft deze een toepasselijke naam gekregen: Het Leapforce Flywheel of Growth Hacking.

Wat is een flywheel? 

Je kunt het flywheel zien als een groot en zwaar vliegwiel. Een reuzenrad, bijvoorbeeld. Wanneer je dit wiel een klein zetje geeft, komt het eerst langzaam op gang. Echter, blijft het even draaien en krijgt het momentum, dan bouwt het langzaam meer en meer snelheid op.

Growth hacking en het flywheel 

Ook de inzet van growth hacking technieken levert na verloop van tijd steeds betere en snellere resultaten op. Door het gebruik van gestructureerde experimenten wordt de ‘marketing machine’ van een bedrijf steeds soepeler, sneller en sterker. Net als een flywheel dat langzaam momentum opbouwt.

Wat is growth hacking precies?

Growth hacking is:

“De vakterm voor het uitvoeren van snel opeenvolgende digitale en commerciële experimenten. Het combineert een scala aan marketingkanalen, tools, technische- en analytische vaardigheden. Samen zorgt het voor de meest effectieve en efficiënte manier om een bedrijf te groeien.” 

Al zien sommigen de growth hacking methode als het enigszins willekeurig uitvoeren van totaal losstaande experimenten, zo ziet Leapforce dat niet.

Het Leapforce Flywheel of Growth Hacking gaat dan ook uit van een volgorde en een ideale indeling van de werkzaamheden en experimenten. Door een constant ritme rondom het wiel aan te houden, zal het growth hacking proces tijdens elke ronde versoepelen en versnellen, waardoor het krachtige en lichte wiel uiteindelijk met minimale inzet enorme resultaten kan opleveren.

Waarom is dit belangrijk? 

Een dergelijke structuur is belangrijk om diverse redenen:

  • Het aanbod aan sales en marketing gerelateerde tools en technieken groeit en verandert razendsnel
  • Marketing is tegenwoordig technischer en meer ‘data-driven’ dan ooit
  • De management en integratie van verschillende tools vergt specifieke kennis en expertise
  • Vooral kleine en middelgrote bedrijven hebben beperkte middelen en kunnen simpelweg niet elke nieuwe tool of techniek inzette

Veel bedrijven hebben onvoldoende kennis en middelen om zelf een overzicht te creëren in de wereld van online tooling. De mogelijkheden zijn namelijk overweldigend en de kennis en expertise voor het selecteren en integreren van de juiste technieken ontbreekt.

Met de toepassing van het flywheel komt dit overzicht er gelukkig vanzelf. Alle fasen van een succesvolle marketing funnel worden doorlopen, alle nieuwe tools worden getest en overwogen, en vlekkeloze integraties zorgen voor een steeds soepeler draaiende marketing machine.

De opbouw van het Flywheel 

Over de exacte werking van het flywheel geeft Leapforce graag persoonlijk uitleg. Echter, globaal ziet de opbouw van het systeem er als volgt uit:

De bekende customer journey bestaat uit vier ‘stages’:

  1. De ‘attract stage’
  2. De ‘consider stage’
  3. De ‘decision stage’
  4. De ‘loyalty stage’

Met een focus op elke individuele stage, wordt in het flywheel een lijst met mogelijke technieken getest (scan), gebouwd en gekoppeld (build) en bijgehouden (service).

Al deze technieken vallen onder een van de volgende categorieën:

  1. Advertising: Actieve outbound activiteiten in de vorm van gerichte online advertenties, e-mail marketing, influencer marketing en affiliate marketing. Deze activiteiten geven het flywheel een eerste zet. Ze bereiken nieuwe doelgroepen en helpen een bedrijf richting te kiezen.
  2. Social media: Met behulp van social media krijgt het wiel momentum. Social media posts, stories en interacties helpen een bedrijf een band op te bouwen met een publiek. Dit publiek kan ontwikkelen tot trouwe klant, of via technieken verderop in het wiel worden benaderd met aanbiedingen of acties.
  3. Content & SEO: Zonder content geen advertising of social media. Met de juiste content kun je als bedrijf je verhaal vertellen, je stijl laten zien en je autoriteit in je branche bewijzen. En met slimme SEO technieken kan Google deze content aan steeds meer mensen laten zien. Dit zorgt voor groei op de lange termijn, en een wiel dat continu en zelfstandig blijft draaien.
  4. Website & Webshop: Sterk gelinkt aan content en SEO, is de website of webshop. Deze categorie bestaat uit content met een vleugje techniek. Met de juiste integraties doet een website precies wat ‘ie moet doen. Hij zorgt dat bezoekers interesse krijgen in een bedrijf en leidt ze met een slimme ‘call to action’ de funnel in. Zo kunnen ze in de rest van het wiel gevolgd en bediend worden.
  5. CRM & Digital sales: CRM is de rode draad van het wiel. Het CRM systeem houdt precies bij welke acties worden uitgevoerd en hoe deze tot een eventuele verkoop kunnen leiden. Zonder CRM geen structuur en geen functionerend flywheel.
  6. Service & Loyalty: Om het wiel blijvend – en steeds sneller te laten draaien, is de hulp van trouwe klanten nodig. Door te zorgen voor een perfecte digitale ervaring blijven klanten terugkomen en bevelen ze een product of dienst aan bij vrienden. Dit betekent blijvende groei zonder veel moeite.
  7.  Data Integratie en Dashboarding: Deze categorie is de cockpit van het wiel. Hier komen alle data van de verschillende onderdelen samen en kan analyse en monitoring plaatsvinden. Zo kunnen de juiste keuzes en strategieën voor het verder aanzwengelen van het wiel wel doordacht genomen worden.

Terwijl de opzet en het onderhoud van tooling in elk stadium belangrijk is, vallen de toegepaste growth hacking technieken vooral onder de ‘attract’ en ‘consider’ stadia van de buyer’s journey. Hier worden hier dan ook een aantal extra stappen uitgevoerd, zoals:

  • De selectie van growth hacks
  • Experimenteren en testen
  • Reflectie en besluitvorming met betrekking tot testresultaten
  • Run & scale up
  • Doorlopende evaluatie

Hoe langer het flywheel draait, hoe meer experimenten de revue passeren en hoe beter het scala aan tools, software en koppelingen op elkaar afgestemd is.

Meer weten? 

Wil je meer weten over het werk van Leapforce en de toepassing van het flywheel? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek of neem een kijkje op de Leapforce website.

Wil je eerst zelf even checken hoe goed jouw marketing machine ervoor staat? Dat weet je binnen een paar minuten met de gratis Sales & Marketing groeitest!