Persbericht - Tijdmanagement is bij veel bedrijven een zeer belangrijke onderwerp in de hedendaagse bedrijfsvoering. In het kort is het namelijk een...
Tijdmanagement is bij veel bedrijven een zeer belangrijke onderwerp in de hedendaagse bedrijfsvoering. In het kort is het namelijk een manier om in minder tijd juist meer taken te voltooien. Dit is dan ook een belangrijke reden dat bedrijven zoveel tijd en energie steken in tijdmanagement. Hieronder vind je een aantal belangrijke methoden en tools om je tijdmanagement te verbeteren.
Ga voor een managementmethode
Er zijn veel verschillende managementmethoden die vandaag de dag gebruikt worden om effectief tijd te managen. Een van deze methoden is bijvoorbeeld de ‘Getting Things Done’ methode van David Allen. Een van de belangrijkste regels van deze methoden is om alle taken die voltooid moeten worden, vast te leggen. Of het nu gaat om kleinere taken of juist hele grote.
Bij de grotere taken is het aan te raden om deze op te knippen in kleinere taken, zodat het gemakkelijker is om de kleine taken uit te voeren en zo het grotere project te voltooien. De tweede stap is om deze verschillende taken effectief in te plannen. Is dit eenmaal gedaan, dan hoef je alleen nog maar de taken uit te voeren.
Leren om nee te zeggen
Dit is natuurlijk een stuk gemakkelijker geworden nu wel allemaal thuiswerken. Wanneer we namelijk nog aanwezig zijn op kantoor, is het een stuk moeilijker om tegen een collega in het gezicht te zeggen dat je de taak niet gaat uitvoeren. Werk je thuis, dan kun je dit eenvoudiger zeggen, aangezien je de collega niet per se aan hoeft te kijken. Hierdoor is het dus een stuk makkelijker geworden om taken af te wijzen als je hier geen tijd voor hebt.
Ben je thuis aan het werk, dan is het wel belangrijk om dit veilig te doen. We zouden dan ook willen adviseren om bijvoorbeeld een VPN te gebruiken. Wat is VPN precies? Door middel van deze tool kun je veilig over het internet surfen, aangezien alles wat je verzendt en ontvangt, beschermd wordt. Daarnaast is het voor veel bedrijven een belangrijke manier om thuiswerkende medewerkers toegang te geven tot lokaal opgeslagen data.
Vergeet multitasking
Multitasking klinkt natuurlijk erg goed. Je bent bezig met twee verschillende taken en hebt een voldaan gevoel wanneer deze afgerond zijn. Toch zijn veel managementgoeroes het erover eens dat multitasking juist niet beter werkt wanneer je effectief je tijd wilt managen. Hier zijn verschillende redenen voor. Allereerst moet jouw brein zich namelijk focussen op twee verschillende dingen. Daarnaast blijf je ook steeds schakelen tussen twee verschillende taken, waardoor je juist focus verliest.
Ten tweede is het ook zo dat je veel effectiever kunt werken wanneer je besluit om aan één taak tegelijk te werken. Heb je deze afgerond, dan krijg je een euforisch gevoel en direct nieuwe energie om aan de volgende taak te beginnen. Hierdoor kun je deze ook weer sneller afronden.
Neem pauzes
Pauze nemen is enorm belangrijk. Werk je namelijk lange tijd na elkaar, dan neemt je productiviteit eerder af dan toe. Het is dan ook aan te raden om elk uur minimaal 5 à 10 minuten even de aandacht te verleggen. Hierdoor kun je weer met frisse gedachten aan de volgende taak beginnen.
Denk daarbij ook aan wanneer je de pauze inplant. Zit je namelijk lekker in de flow, dan moet je geen pauze nemen omdat dit voorgeschreven wordt. Het is veel effectiever om pauze te nemen wanneer je ook daadwerkelijk even niets meer gedaan krijgt. Dit is namelijk een manier van je brein om te laten weten dat doorwerken geen zin heeft.
Daarbij komt dat je flow tijdens het werken je beste vriend is. Zit je namelijk in de flow, dan wil je deze zo lang mogelijk vasthouden. Schrijf dan ook op wat ervoor zorgt dat je in deze flow raakt, zoals muziek of de radio. Blijf ook werken totdat je niet meer in de flow zit. Zie het als een rijdende auto. Het is veel moeilijker om een auto in beweging te brengen dan een bewegende auto door te laten rijden.
Zoals je leest zijn er genoeg tips en tricks die je kunt gebruiken om jouw tijdmanagement te verbeteren. Door verschillende van deze tips door te voeren ga je merken dat je meer gedaan krijgt in minder tijd. Daarnaast kun je sneller taken afronden en op je takenlijstje doorstrepen!