Hoe kun je als startende ondernemer ook tijdens de coronacrisis inkomsten genereren?

Laatst bijgewerkt: 12-11-2020 08:29:47

Persbericht - Als startende ondernemer is het leven vaak geen vetpot. Je bent hard aan het werk om je bedrijf neer te zetten, begint net klanten te bereiken… Dat het land dan ook nog eens gedeeltelijk op slot gaat door het coronavirus COVID-19 is dan wel het laatste dat je kunt gebruiken. Nederlandse startups die door de coronacrisis een flinke klap hebben gekregen, kunnen gelukkig aanspraak maken op een noodpakket met overbruggingsleningen van de overheid. Meer dan een eerste stap naar herstel is dat echter niet en een lening is natuurlijk geen gratis geld. Het liefst wil je zoveel mogelijk doorgaan met het opbouwen van je business en het vinden en bedienen van klanten. Wat kun je doen om klanten tegemoet te komen in de tijd van COVID-19 en hoe kun je mogelijk op een aangepaste manier voor inkomsten zorgen?

COVID-19 keurmerk behalen

Heb je een zaak waarbij contact met klanten of bezoekers noodzakelijk is? Dan is het belangrijk dat je mensen het vertrouwen geeft dat je de anderhalvemeter-regel serieus neemt. Dat kan door fysieke maatregelen te treffen én door met een keurmerk aan te tonen dat jouw onderneming voldoet aan de eisen. Voor dat laatste is er het COVID-19 certificaat van Kiwa. Daarmee toon je aan dat je volledig op de hoogte bent van de eisen die de overheid en eventueel de branche waarin je actief bent stelt aan coronapreventie en dat je hebt geïnvesteerd in de veiligheid en gezondheid van je klanten en medewerkers. Het is slechts een van vele Kiwa certificeringen waar je als bedrijf je voordeel mee kunt doen. Het mooie van dit keurmerk is dat je er een voorloper mee kunt zijn, omdat het door de onvoorziene situatie rondom het coronavirus een geheel nieuwe certificering is. Het is dus zeker aan te raden op deze manier net dat stapje meer te zetten dan je concurrenten en zo wellicht zelfs hún klanten aan te trekken.

Verkopen via gevestigde webshops

Zit je in de verkoop van goederen en heb je weinig tot geen aanloop meer in je winkel, maar heb je geen eigen webshop? Dan kun je natuurlijk hals over kop een eigen webshop gaan opzetten. Dit vergt echter een flinke investering en goed vindbaar worden als online winkel is niet zomaar in een paar weken geregeld. Daarom is het handiger om gebruik te maken van reeds gevestigde webshops die bereid zijn als doorgeefluik te fungeren. Voorbeelden hiervan zijn natuurlijk Bol.com, waar sinds een aantal jaren heel veel verschillende aanbieders op actief zijn, en het voor ons nieuwe Amazon.nl, waar ook verschillende aanbieders hun producten kunnen aanbieden. Natuurlijk betaal je hiervoor, maar als je op deze manier toch je producten aan de man kunt brengen, is dat beter dan weinig tot niets verkopen omdat de aanloop naar je winkel opgedroogd is. Wellicht is het zelfs een nuttige aanvulling voor de toekomst van je winkel.

Deel je kennis online

Veel ondernemers beginnen in een branche omdat ze er een band mee hebben en kundig zijn op een bepaald vakgebied. De meesten willen die kennis en vaardigheden inzetten om klanten te ontzorgen. Dat is het verkoopmodel van veel bedrijven, maar als de huidige coronamaatregelen dit proces in de weg zitten, dan is het het overwegen waard of je de kennis die je bezit niet direct aan de man kunt brengen. Organiseer online cursussen of webinars waarin je vanuit jouw expertise kennis en vaardigheden aanreikt aan geïnteresseerden. Er vindt momenteel sowieso een nog verdere verschuiving naar een online economie plaats, dus deze methode is ook nog eens een duurzaam pad om te bewandelen. Ben je als startup nog volop op zoek naar nieuwe klanten, dan kun je ervoor kiezen om te investeren in een Facebook-reclamecampagne voor een gratis webinar, waarin je geïnteresseerden een klein beetje kennis aanbiedt dat genoeg is om een deel van hen te interesseren in het afnemen van een volledige online cursus. Heb jij al een bestaand netwerk van klanten die je door de coronamaatregelen niet op de gebruikelijke manier kunt bedienen? Je kunt er dan voor kiezen om deze klanten tegen betaling online instructies aan te bieden, zodat zij ook zonder jouw fysieke aanwezigheid verder geholpen kunnen worden.