Persbericht - Grote bedrijven komen vaak naar voren op Google wanneer jij daarop iets zoekt. Voor beginnende ondernemers kan dit enorm frustrerend zijn. De reden is vaak dat grote bedrijven hun zoekmachineoptimalisatie op orde hebben, waardoor ze vaak bovenaan in Google staan.
Wat is zoekmachineoptimalisatie?
Zoekmachineoptimalisatie is voor ieder bedrijf die online bezig is, zowel een website of webshop, van belang. Zoekmachineoptimalisatie zorgt er namelijk voor dat jouw website hoger in Google komt, waardoor mensen jouw website eerder kunnen vinden. Het is echter niet iets wat je zomaar kunt doen. Google is namelijk erg ingewikkeld en bestaat ook uit allerlei algoritmes. Er zijn ook vele factoren die bepalend zijn voor jouw positie in de zoekresultaten.
Een van deze factoren is linkbuilding. Linkbuilding is het verkrijgen van een link op een relevante website die naar jouw website verwijst. Het doel hiervan is om een bepaalde pagina op jouw website hoger in Google te krijgen dan de pagina’s van de concurrentie.
Linkbuilding en het belang ervan
Linkbuilding is onmisbaar voor iedere website, voor zowel grote als kleine bedrijven. Een kwalitatief linkprofiel is essentieel. Een goed linkprofiel bevat linken van allerlei verschillende websites, zoals nieuwswebsites, zakelijke sites en startpagina’s. De ankertekst is hierbij ook van belang. Dit is een stuk tekst waaraan jouw link is gekoppeld. Belangrijk hierbij is dat je wel zorgt voor diversiteit in de ankertekst. Hierdoor houd je het linkbuilden zo natuurlijk mogelijk.
Bij linkbuilding is de hoeveelheid linken die je site ontvangt niet allesbepalend. De kwaliteit van de website waarvan jouw website een link krijgt, speelt ook een belangrijke rol. Het is daarom van belang om hier een goede verdeling in te krijgen. Door te kijken naar hoe de concurrentie dit aanpakt, kun je veel leren.
Google penalty
Velen zijn echter bang dat linkbuilding zorgt voor een ‘Google penalty’. Dit is, net zoals in de sportwereld, dat je gestraft wordt voor een overtreding. In dit geval is de overtreding linkbuilding. Zo’n Google penalty kun je krijgen door de algoritmische updates die Google regelmatig uitvoert.
Door deze updates stelt Google telkens nieuwe richtlijnen in. Als jouw website dan niet aan deze nieuwe richtlijnen voldoet, kun je een Google penalty krijgen. Hierdoor merk je dat jouw website een stuk minder bezoekers trekt dan voorheen. Wanneer je echter hoger in Google wilt scoren dan jouw concurrenten, is linkbuilding onmisbaar. Als jij op een natuurlijke wijze je backlinks verzamelt, dan geeft Google je geen penalty. Ieder groot bedrijf doet immers ook actief en goed aan linkbuilding.