Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het effect van lockdowns op online marketing

Laatst bijgewerkt: 06-09-2021 15:42:22

Persbericht - De Corona crisis raakt iedereen maar bepaalde sectoren zijn bijzonder hard getroffen. Veel ondernemers zagen hun levenswerk afbrokkelen en vooral veel horeca ondernemers hielden het voor gezien.

“Heel triest”, vindt Henri van online marketing bureau HV Media. Voor de online marketing branche gold juist het tegenovergestelde; deze sector groeide juist hard in de Corona periode. “Bedrijven hadden geen keus. Als je fysieke winkel moet sluiten dan word je gedwongen om je bedrijf online zichtbaar te maken en daarvoor is een specialist nodig. Gelukkig hebben wij veel bedrijven kunnen helpen om toch die zware tijden van lockdowns door te komen. Als team hebben we echt ons uiterste best gedaan”, vertelt Henri.

Het effect van de lockdowns op de online marketing was groot. Voor Corona hechten ondernemers niet veel waarde aan een goede online vindbaarheid van hun bedrijf, maar dat veranderde tijdens de pandemie. Ze klopten massaal aan bij specialisten zoals internet marketing bureau HV Media. “Niet alleen de winkel sloot maar ook beurzen werden afgelast, wat voor veel bedrijven ook een grote bron van inkomsten is en toen bleef alleen online verkoop over. Een hele uitdaging want sommige bedrijven hadden niet eens een webshop”, lacht Henri. De misvattingen over de wereld van online marketing waren groot. “Ondernemers dachten snel mooie online resultaten te behalen en hoewel dat in veel gevallen gelukt is, is er toch echt meer nodig voor meer omzet. De basis van marketing is nog steeds dat potentiële kopers kiezen voor jouw product want veel website bezoekers zijn nog geen kopende klanten. Met een gedegen plan van aanpak proberen wij van bezoekers kopers te maken. Wat zijn de unique selling points van een bedrijf? Wat maakt een bedrijf uniek in de markt. Met welke zoekwoorden wordt de juiste doelgroep bereikt? Op basis van die antwoorden gaan wij aan de slag”, legt de SEO specialist uit.

“Ondernemers moeten realistisch zijn, als ze echt organisch goed gevonden willen worden is dat een project van de langere termijn. Wij hebben als online marketing bureau dan ook vaak het advies gegeven om even pas op de plaats te maken voor een uiteindelijk beter resultaat”, zegt de online marketeer. Hij ziet wel dat dat ondernemers nu anders tegen online marketing aankijken. “Ondernemers willen niet langer meer afhankelijk zijn van één verkoopkanaal of marketingkanaal. Online marketing blijft ook na de crisis een belangrijk deel uitmaken van de verkoopstrategie. De lockdowns hebben voor een stroomversnelling gezorgd”, aldus Henri die overigens blij is dat de fysieke winkels gewoon weer open zijn. “Het is toch wel heel prettig als je een product in het echt kunt zien en de verkoper in de ogen kunt kijken.”