Geen inspiratie, geen probleem: zo ontdek je de kracht in je personeel

Laatst bijgewerkt: 01-03-2021 16:56:31

Persbericht - Er zijn allerlei manieren om personeel te inspireren. Bijvoorbeeld door aan teambuilding te gaan doen of om een brainstormsessie te...

Er zijn allerlei manieren om personeel te inspireren. Bijvoorbeeld door aan teambuilding te gaan doen of om een brainstormsessie te houden op een inspirerende plek. Zo zijn er nog veel meer methoden om de kracht in je personeel aan te wakkeren. Of om je medewerkers te inspireren om op een efficiënte en succesvolle wijze te innoveren. Een beproefde methode daarvoor is het volgen van een Design thinking workshop. Ontdek hier wat belangrijk is om optimaal te profiteren van de kracht van je personeel.

Leren denken vanuit de doelgroep

Het is belangrijk om vanuit de doelgroep te denken als je verandering teweeg wilt brengen. Bijvoorbeeld als je met je bedrijf het doel hebt gesteld om de klantvriendelijkheid te verhogen. Dat is op allerlei manieren mogelijk, maar de ideeën daarvoor moeten wel omhoog komen. Ook voor het verhogen van de gebruikersvriendelijkheid geldt dat inspiratie daarvoor een bijzonder krachtig instrument is.

Werkelijke behoefte ontdekken

Door je in de doelgroep te verdiepen, kom je erachter wat de werkelijke behoefte is. Daar hoort onder meer het vaststellen van het op te lossen probleem bij net als het genereren van originele ideeën. Bijvoorbeeld door eens out of the box te denken. Uiteraard is het eveneens van belang om het niet bij ideeën te laten, maar deze ook uit te voeren. Daarna is het belangrijk om de uitvoering aan een test te onderwerpen en te zien of deze wijze van benadering succesvol is geweest. Als de resultaten van de test daar aanleiding toe geven, is het altijd mogelijk de uitwerking aan te passen.

Vastomlijnd proces als basis voor succes

Om de kracht in je personeel naar boven te halen voor nieuwe inspiratie helpt het als daarvoor een vastomlijnd proces beschikbaar is. Dat vormt namelijk een ideale basis voor succes. Een Design thinking sessie voorziet in een dergelijk proces met een aantal voorgeschreven te doorlopen stappen. De basis voor succes vormt zich door van alle voordelen van een vastomlijnd proces te profiteren. Bijvoorbeeld door te leren om teams op de meest efficiënte wijze projecten te laten uitvoeren. Of om sneller dan ooit tevoren een concrete oplossing te vinden voor een probleem. Het is ook belangrijk om niet in oude patronen te blijven hangen en dat is mogelijk door creatieve denktechnieken toe te passen. Verder is het voor succes altijd van belang om afdelingen binnen een bedrijf met elkaar te verbinden. Daar is teambuilding uitermate geschikt voor.